Ἕνα πρωινό συζητᾶ ὁ γέροντας μέ δύο-τρεῖς ἐπισκέπτες στό σπίτι του.
Ὁ ἕνας εἶναι ἰδεολόγος κομμουνιστής...
Ὅλο τό οἰκοδόμημα τοῦ Χριστιανισμοῦ στηρίζεται στό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως.
Αὐτό δέν τό λέω ἐγώ.
Τό λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος:
«Εἰ Χριστός οὐκ ἐγήγερται, ματαῖα ἤ πίστις ἠμῶν» (Α' Κορ. ιε' 17).
"Ἄν ὁ Χριστός δέν ἀνέστη, τότε ὅλα καταρρέουν".
Ὁ Χριστός ὅμως ἀνέστη,
ἄρα Θεός.
- Ἐσεῖς τά εἴδατε ὅλα αὐτά; Πῶς τά πιστεύετε;
- Ὄχι, ἐγώ δέν τά εἶδα.
Τά εἶδαν ὅμως ἄλλοι, οἱ Ἀπόστολοι.
Αὐτοί στή συνέχεια τά γνωστοποίησαν
καί μάλιστα προσυπέγραψαν τή μαρτυρία τους μέ τό αἷμα τους.
Κι ὅπως ὅλοι δέχονται, ἡ μαρτυρία τῆς ζωῆς εἶναι ἡ ὑψίστη μαρτυρία.
Μέ βάση ἕναν πολύ ὡραῖο συλλογισμό τοῦ Πασκάλ
λέμε ὅτι μέ τούς Ἀποστόλους
συνέβη ἕνα ἀπό τά τρία:
Ἤ ἀπατήθηκαν
ἤ μᾶς ἐξαπάτησαν
ἤ μᾶς εἶπαν τήν ἀλήθεια.
Ἄς πάρουμε τήν πρώτη ἐκδοχή.
Δέν εἶναι δυνατόν νά ἀπατήθηκαν οἱ Ἀπόστολοι,
διότι ὅσα ἀναφέρουν δέν τά ἔμαθαν ἀπό ἄλλους.
Αὐτοί οἱ ίδιοι ἦσαν αὐτόπτες καί αὐτήκοοι μάρτυρες ὅλων αὐτῶν.
Ἐξ ἄλλου δέν ἦσαν καθόλου φαντασιόπληκτοι οὔτε εἶχαν καμμιά ψυχολογική προδιάθεση γιά τήν ἀποδοχή τοῦ γεγονότος τῆς Ἀναστάσεως.
Ἀντιθέτως ἦσαν τρομερά δύσπιστοι.
Τά Εὐαγγέλια εἶναι πλήρως ἀποκαλυπτικά αὐτῶν τῶν ψυχικῶν τους διαθέσεων:
δυσπιστοῦσαν στίς διαβεβαιώσεις ὅτι κάποιοι Τόν εἶχαν δεῖ ἀναστάντα.
Καί κάτι ἄλλο.
Τί ἦσαν οἱ Ἀπόστολοι πρίν τούς καλέσει ὁ Χριστός;
Μήπως ἦσαν φιλόδοξοι πολιτικοί ἤ ὁραματιστές φιλοσοφικῶν καί κοινωνικῶν συστημάτων, πού περίμεναν νά κατακτήσουν τήν ἀνθρωπότητα καί νά ἱκανοποιήσουν ἔτσι τίς φαντασιώσεις τους;
Κάθε ἄλλο.
Ἀγράμματοι ψαράδες ἦσαν.
Καί τό μόνο πού τούς ἐνδιέφερε ἦταν νά πιάσουν κανένα ψάρι νά θρέψουν τίς οἰκογένειές τους.
Φέρε μου καί σύ κάποιον νά μοῦ πῆ πώς ὁ Μάρξ ἀπέθανε καί ἀνέστη καί νά θυσιάση τή ζωή του γιά τή μαρτυρία αὐτή κι ἐγώ θά τόν πιστεύσω ὡς τίμιος ἄνθρωπος.
- Νά σᾶς πῶ.
Χιλιάδες κομμουνιστές βασανίσθηκαν
καί πέθαναν γιά τήν ἰδεολογία τους.
Γιατί δέν ἀσπάζεσθε καί τόν κομμουνισμό;
- Τό εἶπες καί μόνος σου.
Οἱ κομμουνιστές πέθαναν γιά τήν ἰδεολογία τους.
Δέν πέθαναν γιά γεγονότα.
Σέ μία ἰδεολογία ὅμως εἶναι πολύ εὔκολο νά ὑπεισέλθη πλάνη.
Ἐπειδή δέ εἶναι ἴδιον τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς νά θυσιάζεται γιά κάτι στό ὁποῖο πιστεύει,
ἐξηγεῖται γιατί πολλοί κομμουνιστές πέθαναν γιά τήν ἰδεολογία τους.
Αὐτό ὅμως δέν μᾶς ὑποχρεώνει νά τήν δεχθοῦμε καί ὡς σωστή.
Εἶναι ἄλλο πράγμα νά πεθαίνης γιά ἰδέες κι ἄλλο γιά γεγονότα.
Οἱ Ἀπόστολοι ὅμως δέν πέθαναν γιά ἰδέες.
Οὔτε γιά τό «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» οὔτε γιά τίς ἄλλες ἠθικές διδασκαλίες τοῦ Χριστιανισμοῦ.
Οἱ Ἀπόστολοι πέθαναν μαρτυροῦντες ὑπερφυσικά γεγονότα.
Κι ὅταν λέμε γεγονός, ἐννοοῦμε ὅ,τι ὑποπίπτει στίς αἰσθήσεις μας καί γίνεται ἀντιληπτό ἀπό αὐτές.
Οἱ Ἀπόστολοι ἐμαρτύρησαν δι' «ὅ ἀκήκοασι, ὅ ἐωράκασι τοῖς ὀφθαλμοῖς αὐτῶν, ὅ ἐθεάσαντο καί αἱ χεῖρες αὐτῶν ἐψηλάφησαν»(Α' Ἰωαν. α' 1-4).
Γι' αὐτό καί μετά τή Σταύρωση τοῦ Κυρίου,
παρά τά ὅσα εἶχαν ἀκούσει καί δεῖ,
ἐπέστρεψαν στά πλοιάρια καί στά δίχτυά τους.
Δέν ὑπῆρχε δήλ. σ' αὐτούς, ὅπως ἀναφέραμε,
οὔτε ἴχνος προδιαθέσεως γιά ὅσα ἐπρόκειτο νά ἐπακολουθήσουν.
Καί μόνο μετά τήν Πεντηκοστή,
«ὅτε ἔλαβον δύναμιν ἐξ ὕψους»,
ἔγιναν οἱ διδάσκαλοι τῆς οἰκουμένης.
Ἡ δεύτερη ἐκδοχή:
Μήπως μᾶς ἐξαπάτησαν;
Μήπως μᾶς εἶπαν ψέματα;
Ἄλλα γιατί νά μᾶς ἐξαπατήσουν;
Τί θά κέρδιζαν μέ τά ψέματα;
Μήπως χρήματα,
μήπως ἀξιώματα,
μήπως δόξα;
Γιά νά πῆ κάποιος ἕνα ψέμα,
περιμένει κάποιο ὄφελος.
Οἱ Ἀπόστολοι ὅμως,
κηρύσσοντες Χριστόν
καί Τοῦτον ἐσταυρωμένον
καί Ἀναστάντα ἐκ νεκρῶν,
τά μόνα τά ὁποῖα ἐξασφάλισαν ἦσαν:
ταλαιπωρίες,
κόποι,
μαστιγώσεις,
λιθοβολισμοί,
ναυάγια,
πείνα,
δίψα,
γυμνότητα,
κίνδυνοι ἀπό ληστές,
ραβδισμοί,
φυλακίσεις
καί τέλος ὁ θάνατος.
Καί ὅλα αὐτά γιά ἕνα ψέμα;
Εἶναι ἐντελῶς ἀνόητο καί νά τό σκεφθῆ κάποιος.
Συνεπῶς οὔτε ἐξαπατήθηκαν οὔτε μᾶς ἐξαπάτησαν οἱ Ἀπόστολοι.
Μένει ἑπομένως ἡ τρίτη ἐκδοχή
ὅτι μᾶς εἶπαν τήν ἀλήθεια.
Θά πρέπει μάλιστα νά σοῦ τονίσω καί τό ἑξῆς:
Οἱ Εὐαγγελιστές εἶναι οἱ μόνοι οἱ ὁποῖοι ἔγραψαν πραγματική ἱστορία.
Διηγοῦνται τά γεγονότα καί μόνον αὐτά.
Δέν προβαίνουν σέ καμμία προσωπική κρίσι.
Κανένα δέν ἐπαινοῦν, κανένα δέν κατακρίνουν.
Δέν κάνουν καμμία προσπάθεια
νά διογκώσουν κάποιο γεγονός
ἤ νά ἐξαφανίσουν
ἤ νά ὑποτιμήσουν κάποιο ἄλλο.
Ἀφήνουν τά γεγονότα νά μιλοῦν μόνα τους.
- Ἀποκλείεται νά ἔγινε στήν περίπτωσι τοῦ Χριστοῦ νεκροφάνεια;
Τίς προάλλες ἔγραψαν οἱ ἐφημερίδες γιά κάποιον Ἰνδό,
τόν ὁποῖο ἔθαψαν καί μετά ἀπό τρεῖς μέρες
τόν ξέθαψαν καί ἦταν ζωντανός.
- "Ἄχ, παιδάκι μου.
Θά θυμηθῶ καί πάλι τό λόγο τοῦ ἱεροῦ Αὐγουστίνου:
«Ἄπιστοι, δέν εἶσθε δύσπιστοι.
Εἶσθε οἱ πλέον εὔπιστοι.
Δέχεσθε τά πιό ἀπίθανα,
τά πιό παράλογα,
τά πιό ἀντιφατικά,
γιά νά ἀρνηθῆτε τό θαῦμα!».
Ὄχι, παιδί μου.
Δέν ἔχουμε νεκροφάνεια στόν Χριστό.
Πρῶτα-πρῶτα ἔχουμε τή μαρτυρία τοῦ Ρωμαίου κεντυρίωνος,
ὁ ὁποῖος βεβαίωσε τόν Πιλάτο ὅτι ὁ θάνατος εἶχε ἐπέλθει.
"Ἔπειτα τό Εὐαγγέλιο μᾶς πληροφορεῖ ὅτι ὁ Κύριος κατά τήν Ἴδια τήν ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεώς Του συμπορεύθηκε συζητώντας μέ δύο μαθητές Του πρός Ἐμμαούς, πού ἀπεῖχε πάνω ἀπό 10 χιλιόμετρα ἀπό τά Ἱεροσόλυμα.
Φαντάζεσαι κάποιον
νά ἔχη ὑποστῆ ὅσα ὑπέστη ὁ Χριστός
καί τρεῖς μέρες μετά τό «θάνατό» του
νά τοῦ συνέβαινε νεκροφάνεια;
"Ἄν μή τί ἄλλο θά 'πρεπε γιά 40 μέρες νά τόν ποτίζουν κοτόζουμο
γιά νά μπορῆ νά ἀνοίγη τά μάτια του,
κι ὄχι νά περπατᾶ καί νά συζητᾶ
σάν νά μή συνέβη τίποτα.
Ὅσο γιά τόν Ἰνδό,
φέρε τόν ἐδῶ νά τόν μαστιγώσουμε μέ φραγγέλιο —
καί ξέρεις τί ἐστί φραγγέλιο;
Μαστίγιο στά ἄκρα τοῦ ὁποίου πρόσθεταν σφαιρίδια μολύβδου
ἤ σπασμένα κόκκαλα ἤ μυτερά καρφιά—,
φέρε τόν, λοιπόν,
νά τόν φραγγελώσουμε,
νά τοῦ φορέσουμε ἀκάνθινο στεφάνι,
νά τόν σταυρώσουμε,
νά τοῦ δώσουμε χολή καί ξύδι,
νά τόν λογχίσουμε,
νά τόν βάλουμε στόν τάφο,
κι ἄν ἀναστηθῆ, τότε τά λέμε.
- Παρά ταϋτα ὅλες οἱ μαρτυρίες,
τίς ὁποῖες ἐπικαλεσθήκατε,
προέρχονται ἀπό Μαθητές τοῦ Χριστοῦ.
Ὑπάρχει κάποια μαρτυρία περί αὐτοῦ,
πού νά μήν προέρχεται ἀπό τόν κύκλο τῶν Μαθητῶν του;
Ὑπάρχουν δήλ. ἱστορικοί,
πού νά πιστοποιοῦν τήν Ἀνάστασι τοῦ Χριστοῦ;
Ἄν ναί, τότε θά πιστέψω κι ἐγώ.
- Ταλαίπωρο παιδί!
Δέν ξέρεις τί ζητᾶς!
Ἄν ὑπῆρχαν τέτοιοι ἱστορικοί πού νά εἶχαν δεῖ τόν Χριστό ἀναστημένο,
τότε ἀναγκαστικά θά πίστευαν στήν Ἀνάστασή Του
καί θά τήν ἀνέφεραν πλέον ὡς πιστοί,
ὁπότε καί πάλι θά ἀρνιόσουν τή μαρτυρία τους,
ὅπως ἀκριβῶς ἀπορρίπτεις τή μαρτυρία τοῦ Πέτρου, τοῦ Ἰωάννου κ.λ.π.
Πῶς εἶναι δυνατόν νά βεβαιώνη κάποιος τήν Ἀνάστασι
καί ταυτόχρονα νά μή γίνεται Χριστιανός;
Μᾶς ζητᾶς «πέρδικα ψητή σέ κέρινο σουβλί καί νά λαλῆ»!
Αἴ, δέν γίνεται!
Σοῦ θυμίζω πάντως,
ἔφ' ὅσον ζητᾶς ἱστορικούς,
αὐτό τό ὁποῖο σοῦ ἀνέφερα καί προηγουμένως:
ὅτι δηλ. οἱ μόνοι πραγματικοί ἱστορικοί εἶναι οἱ Ἀπόστολοι.
Παρ' ὅλα αὐτά ὅμως ἔχουμε καί μαρτυρία τέτοια ὅπως τήν θέλεις:
ἀπό κάποιον δήλ. πού δέν ἀνῆκε στόν κύκλο τῶν Μαθητῶν Του.
Τοῦ Παύλου.
Ὁ Παῦλος ὄχι μόνο δέν ἦταν Μαθητής τοῦ Χριστοῦ,
ἀλλά καί ἐδίωκε μετά μανίας τήν Ἐκκλησία Του.
- Γι' αὐτόν ὅμως λένε ὅτι ἔπαθε ἡλίαση
καί ἐξ αἰτίας της εἶχε παραίσθηση.
- Βρέ παιδάκι μου,
ἄν εἶχε παραίσθηση ὁ Παῦλος,
αὐτό πού θά ἀνεδύετο θά ἦταν τό ὑποσυνείδητό του.
Καί στό ὑποσυνείδητο τοῦ Παύλου
θέσι ὑψηλή κατεῖχαν οἱ Πατριάρχες καί οἱ Προφῆτες.
Τόν Ἀβραάμ
καί τόν Ἰακώβ
καί τόν Μωυσῆ
ἔπρεπε νά δῆ κι ὄχι τόν Ἰησοῦ,
τόν ὁποῖο θεωροῦσε λαοπλάνο καί ἀπατεώνα!
Φαντάζεσαι καμμιά πιστή γριούλα στό ὄνειρό της
ἤ στό παραλήρημά της νά βλέπη τόν Βούδα ἤ τόν Δία;
Τόν "Ἄϊ Νικόλα θά δῆ καί τήν Ἁγία Βαρβάρα.
Διότι αὐτούς πιστεύει.
Καί κάτι ἀκόμη.
Στόν Παῦλο, ὅπως σημειώνει ὁ Παπίνι,
ὑπάρχουν καί τά ἑξῆς θαυμαστά:
Πρῶτον, τό αἰφνίδιο τῆς μεταστροφῆς.
Κατ' εὐθείαν ἀπό τήν ἀπιστία στήν πίστη.
Δέν μεσολάβησε προπαρασκευαστικό στάδιο.
Δεύτερον, τό ἰσχυρόν τῆς πίστεως.
Χωρίς ταλαντεύσεις καί ἀμφιβολίες.
Καί τρίτον, πίστη διά βίου.
Πιστεύεις ὅτι αὐτά μπορεῖ νά λάβουν χώρα μετά ἀπό μία ἡλίαση;
Δέν ἐξηγοῦνται αὐτά μέ τέτοιους τρόπους.
Ἄν μπορῆς, ἐξήγησέ τα.
Ἄν δέν μπορῆς, παραδέξου τό θαῦμα.
Καί πρέπει νά ξέρης ὅτι ὁ Παῦλος μέ τά δεδομένα τῆς ἐποχῆς του
ἦταν ἄνδρας ἐξόχως πεπαιδευμένος.
Δέν ἦταν κανένα ἀνθρωπάκι νά μήν ξέρη τί τοῦ γίνεται.
Θά προσθέσω ὅμως καί κάτι ἐπί πλέον.
Ἐμεῖς, παιδί μου, ζοῦμε σήμερα σέ ἐξαιρετική ἐποχή.
Ζοῦμε τό θαῦμα τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ.
Ὅταν ὁ Χριστός εἶπε γιά τήν Ἐκκλησία Του ὅτι
«καί πῦλαι ἅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς» (Μάτθ. ις' 18),
οἱ ὀπαδοί Του ἀριθμοῦσαν μόνο μερικές δεκάδες πρόσωπα.
Ἔκτοτε πέρασαν 2000 περίπου χρόνια.
Διαλύθηκαν αὐτοκρατορίες,
ξεχάσθηκαν φιλοσοφικά συστήματα,
κατέρρευσαν κοσμοθεωρίες,
ἡ Ἐκκλησία ὅμως τοῦ Χριστοῦ παραμένει ἀκλόνητη
παρά τούς συνεχεῖς καί φοβερούς διωγμούς ἐναντίον της.
Αὐτό δέν εἶναι ἕνα θαῦμα;
~ Το κείμενο από Ευστράτιος Ανδριώτης
|στη φωτογραφία ο Dimitrios Chatziapostolou ,
δημιουργός - αγιογράφος της εικόνας που δεσπόζει από πάνω του...
Μια ερώτηση θέλω να κάνω, λίγο άσχετη με το θέμα του παραπάνω άρθρου .Πόσο σωστό είναι μέσα στη θ. Λειτουργία το Μ. Σάββατο να γίνεται θόρυβος κατά το Αναστα ο Θεός. Είναι σωστό τα λαϊκά έθιμα να λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου;θα ήθελα να αρθρογραφησετε πάνω σε αυτό το θέμα ,ώστε να ενημερωθούμε σωστά και να καταρτιστουμε,γιατί ειναι ενα εθιμο πιυ χρονο με το χρονο εξαπλώνεται. βα το αγγαλιαδπυμε ή να το απορριψουμε; Η θέση μου είναι ουδέτερη. Δεν ξέρω πιο είναι το ορθό. Ευχαριστώ
ΑπάντησηΔιαγραφή