Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

✔ "...Και κάποιος ἐπί τέλους πρέπει να πεῖ την ἀλήθεια. Πόσο δηλαδή ὅλοι να σιωπήσουμε; Για ποιόν φόβο; Τον φόβο τῶν Ἰουδαίων; Τον φόβο τῶν ἀστυνομικῶν; ... Για να δεῖτε ποιός τον ἀποφυλάκισε, δεῖτε πάνω στην εἰκόνα του. Ὁ Χριστός και ἡ Παναγία, τον ἐπισκέφτηκαν στη φυλακή τη νύχτα και τοῦ ἔδωσαν για δῶρο ὁ Χριστός ἕναν Εὐαγγέλιο και ἡ Παναγία ἕναν ὠμόφορο, αὐτό δηλαδή που φορῶ ἐγώ. Τον βρῆκαν το πρωί οἱ δεσμοφύλακες να κάθεται με το ὠμοφόριο και να διαβάζει το Εὐαγγέλιο. Του εἶπαν, πάτερ Νικόλαε, ποιός σου τὰ ἔδωσε τοῦτα; Με ἐπισκέφθηκαν ψές, τους εἶπε, ὁ Κύριος και ἡ Κυρία ἡ Θεοτόκος και μοῦ τα πρόσφεραν...

 

   Κήρυγμα Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου στν ρχιερατικ Θεία Λειτουργία τς ορτς το γίου Νικολάου π. Μύρων το Θαυματουργο, πο τελέσθηκε στν πανηγυρίζουσα ερ μον γίου Νικολάου παρ τν ροντα, τς μητροπολιτικς περιφέρειας Μόρφου (06.12.2021).


«τη πολλ ν χετε λοι σας, πατέρες, μητέρες, 

δελφο κα δελφές, 

λοι σας ν χετε τη πίστεως.

Βλέπετε, στ πολυτίκιο το γίου Νικολάου, τ πρτο-πρτο πίθετο κα δίωμα πο κκλησία ποτυπώνει κα ξεχωρίζει γι ατόν, δν εναι τ θαύματά του τ πολλά, τ πάμπολλα πο κάμνει. 

Θαυματουργο γιοι, στν κκλησία λίγοι νομάστηκαν. 

Στν ρχαία κκλησία γιος Σπυρίδωνας κα γιος Νικόλαος, στν νεωτέρα κκλησία, στν 20 αἰῶνα δηλαδ γιος Νεκτάριος κα στν πολ πολ παλαιά, γιος Γρηγόριος θαυματουργός, ποος ταν πνευματικς τς γιαγι το Μεγάλου Βασιλείου, τς Μακρίνας. 

Ατο νομάστηκαν πίσημα θαυματουργοί.

Στ πολυτίκιο λοιπν το γίου Νικολάου, μο κάμνει ντύπωση, πο τονίζεται πρτα πρτα πίστη του κα λόγος εναι γιατί ν δν εχε ατή την θερμουργό, τ ζηλωτικ πίστη, σως δν θ ταν τόσο πολ θαυματουργός. 

Μάλιστα ατο ο γιοι, διαιτέρως ο δύο πο επαμε, Σπυρίδωνας Κύπριος πο γιορτάζει σ λίγες μέρες κα γιος Νικόλαος πο πιθανότατα ν εναι κα ατς Κύπριος, πως ποκάλυψε σ ναν γιο γούμενο στ γιο ρος πρν μερικς δεκαετίες, στν πάτερ νδρέα τς Μονς γίου Παύλου, ταν τν εδε. 

Τν ρώτησε, παππούλη, π πο εσαι κα γιος το πάντησε τι καταγωγή του φτάνει π τν Κύπρο. 

Σκεφτετε δηλαδ ν εναι κα γιος Νικόλαος Κύπριος στν καταγωγή. 

Πς ν μν νομαστε τ νησί μας, «Νσος τν γίων».

Ν ποιές εναι ο δυνάμεις ο δικές μας. 

Οτε Ερωπαϊκ νωση, οτε τ ΝΑΤΟ, οτε CIA, οτε Σοβιετικ νωση, οτε Ρωσία. 

Ο δυνάμεις μας εναι ο γιοί μας κα γι ν γίνεις γιος τ πρτο πο πρέπει ν κρατήσεις εναι τν ρθόδοξον πίστη.

γιος Σπυρίδωνας, κανε τ θαμα πο μεινε νομαστ σ λη τν οκουμένη. 

Μέσα στν Α’ Οκουμενικ Σύνοδο πο ταν παρών, γιος Νικόλαος, Μέγας Κωνσταντνος, γιος θανάσιος, μεγάλοι γιοι τς πίστεώς μας ατοί, θεμελιακο γιοι, θεμελιο τς κκλησίας, κανε τ γνωστ θαμα μ τ κεραμδι πο μεινε νομαστ τ θαμα το γίου Σπυρίδωνος το θαυματουργο

ταν βλεπε κε τι αρετικς ρειος μ τ ρητορεία του, μ τν μορφιά του, ταν κα μορφος ναθεματισμένος, ρήτορας μεγάλος, πρχε κίνδυνος ν λυγίσουν ο πι πλοϊκο ρχιερες μ ποτέλεσμα Σύνοδος κείνη ν μν δογματίσει ρθόδοξα, συμβαίνει κα ατ ξέρετε ο Σύνοδοι ν πλανηθον. 

Λν μερικο τι πάνω π᾿ λα εναι Σύνοδος μως πάνω π᾿ λα εναι ο θεοφόροι Πατέρες. 

Τώρα πο θ π τ δι᾿ εχν, τί θ π, πάτερ άκωβε; 

Δι᾿ εχν τν γίων συνόδων; 

χι, λλ Δι᾿ευχών τν γίων Πατέρων θ π

λατρεία πιβεβαιώνει τ δόγμα κα κάνει τ σοφν σαφές. 

Τότε λοιπν κανε γιος Σπυρίδων κενο τ θαμα μ τ κεραμδι πο τ νοιξε γιος κα νέβηκε φωτι πάνω, πεσε τ νερ κάτω κα μεινε μέσα στ χούφτα του τ χμα τ πυρίκαυστο κα γρό, κα τος επε, ν γία Τριάδα, «Μονς ν Τριάδι, Τρις ν Μονάδι, Μονς ν Τριάδι».


γιος Νικόλαος, στν δια Σύνοδο, 

τν Α’ Οκουμενική, φαίνεται ταν πι θερμουργς 

κα ς τανε πως λέει τ πολυτίκιό του “κανόνα πίστεως” 

κα στ συνέχεια λέει “κα εκόνα πραότητος”. 

Ξέρετε δν ταν κανένας θυμωθκιάρης (θυμώδης) σν μένα, 

ταν εκν πραότητος γιος. 


Τ γιο Πνεμα ναπαύεται στος πράους κα ταπεινούς. 

νας τέτοιος προς κα ταπεινς τ καρδί, ταν γιος Νικόλαος ποος ατς προς κα ταπεινς τ καρδί, ταν κουσε τν μορφονι τν ρειο ν κηρύττει κα ν λέει τι, Χριστς δν εναι Θες λλ εναι δημιούργημα το Θεο πως μες, κτίσμα δηλαδή, πλήσθην θυμο, ερο θυμο γιος.

ταν εναι γι τν πίστη σας, ταν εναι γι τν πατρίδα σας, λεγε γιος Παΐσιος, κα γι τν θικ πόσταση το σώματός μας, πρέπει ν χομε θυμ μ ποιο πλησιάζει κοντά μας μ κακόδοξες κα νήθικες διαθέσεις. 

Λέει μι παροιμία τς Κύπρου 

πελλς θέλει ντίπελλον”, 

νήστευαν ο παλαιο γι ν τ πον ατά. 

Ατ πιβάλλεται γι ν ρχεται σορροπία σ μερικος πο πιδιώκουν τ δυσαρμονία, τν νισορροπία, τν κακοδοξία, τν αρεση πο δηγε στν θάνατο τν αώνιο.

πειδ εδε τν καρδία το ρείου γιος Νικόλαος, πλησθες θυμο, ερο θυμο, το δωσε να ράπισμα, ναν μπάτσο.

Μέγας Κωνσταντνος, σν καλς Ρωμαος πολίτης πο το, τν βαλε φυλακ γιατί το παρέβηκε τν νόμο. 

Δν πρέπει, το επε, ν κτυπομε κόμη κα τος αρετικούς. 

Παρέβηκες τν νόμο; 

Πρέπει ν μπες φυλακ φο τσι λέει νόμος το κράτους. 


λλ πάρχει νας νόμος πο εναι πάνω π τος νόμους το κράτους κα ατς εναι νόμος τς πίστεως. 

Τ κράτη ρχονται κα φεύγουν πίστη μως μένει αώνια. 

Κα πίστη, μς δηγε πο

χι σ μίαν πολιτεία πο θ ζήσουμε 50, 70, 100 χρόνια. 

ρθόδοξη πίστη ταν εναι πράγματι ρθόδοξη, δηγε στν γιότητα, πως δήγησε τν βοσκ Σπυρίδωνα, πως δήγησε τ τέκνο της Λυκίας τν Νικόλαο. 


δο πο δήγησε ατος ρθόδοξη πίστη κα μολογία της. 

Στν γιότητα δηγε, δηλαδ στν αώνια ζωή. 

γιότητα σημαίνει ταν πεθάνω, ν μν πεθάνω λλ ν χω φεση μαρτιν κα ζω αώνιον. 

Ο γιοι ατ τ πίστεψαν μ λη τους τν καρδι κα δν φοβήθηκαν φο ταν χρειάστηκε βαλαν τος αρετικος ες τ θέση τους, τος δειραν κιόλας, ντιστάθηκαν πέναντί τους. 

Δν ταν εγενες πως μς θέλει νακατωμένη Ερώπη. 

Στν πίστη χρειάζεται νδρεα, χι εγένεια. 

νδρεία χρειάζεται κα μολογία.


Εδατε χθς ες τν θήνα; 

πάτερ ωάννης Διώτης, 

εναι πι μεγάλος σ λικία π τν πάτερ Πολύβιο. 

ξέδωσε λη την πατρολογία σ 150 τόμους κα γύριζε ν τν πουλήσει σ λη τν οκουμένη. 

λθε κα στ πισκοπεον στν Ερύχου, ν σκεφτετε, τσι γεροντάκι. 

ταν πγε πάπας προχτς ες τν θήνα, μετ π μς, μέσα σ λο κενο τ πλθος τν εγενικν, παππούλης, γέρο παπς, σηκώθηκε κα φώναξε: 

«Εσαι αρετικός».

Τν συνέλαβε μέσως στυνομία, καμε τ δουλειά της, κα μ ατ τ πολύ-πολ ν πιάσει κανένα μπαξίσι. 

καμε τ δουλειά του μως κα πάτερ ωάννης ποος ν εχε κα μερικ μαρτήματα λάθη κα πάθη, το τ σβησε μέσως Χριστός, δι τς μολογίας. 

Τν λήθεια επε νθρωπος, δν πρόσβαλε κανέναν. 

ταν δν συλλειτουργ μαζί μας πάπας κα κάθε πάστορας, σημαίνει κάτι χει πίστη του. 

Δν εναι πίστη γίου Νικολάου, δν εναι πίστη γίου Σπυρίδωνα, δν εναι κανόνες πίστεως, οτε γκρατείας διδάσκαλοι.

Κα κάποιος πί τέλους πρέπει ν πε τν λήθεια. 

Πόσο δηλαδ λοι ν σιωπήσουμε; 

Γι ποιόν φόβο; 

Τν φόβο τν ουδαίων; 

Τν φόβο τν στυνομικν; 

Πο πάει τελικ τ Πνεμα τ γιον πο νεφύσησε τν Μέγα Νικόλαο κα τν δήγησε στ φυλακ Μέγας Κωνσταντνος; 


Γι ν δετε ποιός τν ποφυλάκισε 

δετε πάνω στν εκόνα του. 

Χριστς κα Παναγία, τν πισκέφτηκαν στ φυλακ τ νύχτα κα το δωσαν γι δρο Χριστς ναν Εαγγέλιο κα Παναγία ναν μόφορο, ατ δηλαδ πο φορ γώ. 

Τν βρκαν τ πρω ο δεσμοφύλακες ν κάθεται μ τ μοφόριο κα ν διαβάζει τ Εαγγέλιο. 

Του επαν, πάτερ Νικόλαε, ποιός σου τ δωσε τοτα; 

Μ πισκέφθηκαν ψές, τος επε, Κύριος κα Κυρία Θεοτόκος κα μο τ πρόσφεραν. 

Συγκλονισμένοι, πγαν κα τ επαν στν Μέγα Κωνσταντνο.

Γονάτισε ατοκράτορας μπροστ στν γιο Νικόλαο, στν κανόνα τς πίστεως, ζήτησε συγχώρεση κα γινε μ τ σειρά του κα Κωνσταντνος Μέγας Κωνσταντνος.

τσι γίνεσαι γιος ετε δι τς σκήσεως, ετε δι τς μολογίας, ετε δι το μαρτυρίου, δι το αματος. 

Σ λα μως, ετε εναι μαρτύριο αματος, ετε μαρτύριο συνειδήσεως, ετε μολογία πίστεως, χρειάζεται ρθόδοξη πίστη. 

Μόνον τότε κοινωνομε τς γιότητας το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος.

Προσέξατε προηγουμένως τι πως σ κάθε Λειτουργία πρν ν κοινωνήσουμε, επαμε «Πιστεύω ες ναν Θεόν». πίσκοπος, ν δν πάρχει πίσκοπος ερέας, παράλληλα καθς τ λέει κόσμος ξω μ τος ψάλτες σιγοψέλνει το «Πιστεύω» μέσα στ ερό. 

ν δν πες τ «Πιστεύω» ρθόδοξα, δν πρέπει ν κοινωνήσεις. 

κοτε; 

Ἐὰν δν πομε τ «Πιστεύω» ρθόδοξα κα βάλουμε μέσα κακοδοξίες, δν μπορομε ν κοινωνήσουμε Σμα κα Αμα Χριστο

Δηλαδή, δν θ συγχωρεθον ο μαρτίες μας γιατί δν θ χουμε φεσιν μαρτιν κα δν θ χουμε ζων αώνιον. 

Μόνον τ μέγα λεος το Σωτρος Χριστο μπορε ν μς σώσει, ατ δν τ διαφεντεύουμε μες, λλος εναι φέντης, ποιον θέλει σώζει.

λλ μες ξέρομε ποιό καράβι μπορε ν περάσει τ μέγα πέλαγος το κόσμου τούτου κα ν δηγηθε στν αώνια ζωή, στν χώρα τν ζώντων. Ατ τ καράβι εναι μόνον ρθόδοξη κκλησία, Μία, γία, Καθολικ κα ποστολικ κκλησία.

Κα εναι ρθόδοξη κκλησία χι γιατί χει τος πι πολλος πιστος πως λν ο παπικο λλ γιατί διαφυλάττει τν ρθόδοξη πίστη τν γίων. 

πίσης πειδ εναι, μόνη, ποία διαθέτει τν θεραπευτικ γωγή, πς ν θεραπεύσομε δι τς ρθοδόξου σκήσεως κα πίστεως, τν καρδία μας π τ πάθη μας κα τ λάθη μας, κληρονομικ κα πίκτητα. 

μόνη πο ξέρει ατ τν τέχνη κα νά ᾿να καλ μέσα στν δόξα το Θεο, ο γιοι Πατέρες κα ο γιες Μητέρες μας, τ γραψαν κιόλας μέσα στ βιβλία, πς μαζεύεται νος, πς καθαρίζει καρδιά. 

Τ χουμε πε λλες φορς μως λα ατ λέγονται μ μίαν λέξη, μετάνοια.


νας καθολικός, νομίζει τι μετάνοια εναι μεταμέλεια. 

Μ μεταμέλεια καμε κα ούδας κα τελικ πγε κα ατοκτόνησε. 

μετάνοια εναι λλο πργμα. 

Εναι λλαγ προσανατολισμο το νο

νος βλέπει, χι τί λν ο λλοι τ πάθη τν λλων γι ν κρίνει κα ν κατακρίνει λλ ρθόδοξος νος βλέπει τ δικά του. 

Τί ραο πργμα, ν βλέπω τ δικά μου λάθη, τ δικά μου πάθη.


Μο επε προχτς μι Παφίτισσα, μ τν αθορμητισμ πο χαρακτηρίζει τους Παφίτες, 

“Μ τοτα λα πο κούω, Δεσπότη, φοβομαι. Τ μωρ μ τ σχολεα, μ τς νέσεις, μ πολέμους, μ προφητεες πο λέεις κα σ κα φοβομαι. Τί θ κάμω ν μν φοβομαι”;

Τς λέω, σ τί κάμνεις; Δν μο φαίνεσαι φοβισμένη.

Ν σο π, μο λέει. 

πγα κα ρώτησα τ γιαγιά μου κα μο επε, 

κόρη μου, ο πολλς σκέψεις φέρνουν φόβο.

κοτε; 

Ο πολλς σκέψεις φέρνουν φόβο κα μαράζι, κατάθλιψη δηλαδή. ρα, τς λέω, γιαγιά, σο επε τν πάντηση. 

θεραπεία εναι: Λιγότερες σκέψεις κα πολ προσευχή. 

Ατ εναι, τσι φεύγει φόβος « τελεία γάπη ξω βάλλει τν φόβον» κα τελεία γάπη εναι ν προσεύχεσαι στν γαπημένο, στν Χριστό μας.


Σ μι στιγμή, πειδ ψάλλαμε πολ ραα σήμερα, περηφανεύτηκα μέσα μου. 

Κα σκέφτηκα τί καλ μοναστήρι κάμαμε! 

Μέσα στ λειτουργία σκεφτόμουν τί ραία ψέλνουμε, τί ραία τάξη χουμε κα ρχισα τσι ν ατοεπαινομαι. 

μέσως τ κατάλαβα, δόξα τν Θεό, γρήγορον νον νομίζω χουμε, δόξα τν Θεό, ν μν τν χάσουμε μως.

Κα λέω, μ τί κάμνεις τώρα, Νεόφυτε; 

Ατοδοξάζεσαι; 

μέσως γύρισα πάνω στν γία τράπεζα πάνω στ Σμα το Χριστο

ατ πο κοινωνήσατε, κα το λέω, 

Χριστέ μου, Σ παρακαλ, μάθε μ ν θέλω μόνον τ δόξα Σου. 

σ εσαι δόξα μου, γ δν εμαι τίποτε. 

Χωρς σένα εμαι να τίποτε, “nothing”, μηδέν.

ταν τσι ρχίσουμε ν σκεφτόμαστε, τότε σκεφτόμαστε ρθόδοξα.

Μόλις σκέφθηκα κάτι, κα κατάλαβα τ λάθος τς σκέψης μου, τί καμα; 

Μίλησα το Χριστο, μίλησα τς γάπης κα γάπη εναι Χριστός. 

Το επα, Χριστέ μου, χι τ δόξα μου λλ τ δόξα Σου θέλω τν αώνια. 

δική μου μέχρι πο θ πάει; 70 χρόνια, 80; 


Μετ ποιός θ ξέρει, π τ παιδιά σας κα τ γγόνια σας τν πανύψηλο δεσπότη; Κανένας. 

Πέστε στ παιδιά σας τώρα γι τν Χρύσανθο, πο ταν προκάτοχος μς μακαριστός, κανένας δν τν ξέρει, γενε ρχεται, γενε φεύγει. 

Μν ψάχνομε μες ν γράψομε στορία κα ν χομε δόξα. 

Τν δόξα το Χριστο ν θέλομε πο εναι αώνια.

Επαμε τι προϋπόθεση εναι Πίστη ρθόδοξη κα μετάνοια, θεραπευτικ γωγ το νο κα τς καρδις “Κα τατα πάντα προστεθήσεται”, λα τ πόλοιπα δηλαδ χρήματα, μέριμνες, γωνίες, πατρίδες. 

«Ζητετε πρτον τν βασιλείαν το Θεο, κα τατα πάντα προστεθήσεται». 

Ξαναδιαβάστε τ Εαγγέλιο, διαβάστε βίους γίων, διαβάστε Ψαλτήρι κα γαπστε τον γαπημένο, τν Κύριό μας ησο Χριστ κα Ατς θ κουμαντάρει τς σκέψεις κα τν καρδία.

στερα, ξέρετε, τί σκέφτηκα ταν κλεισε τ τηλέφωνο Παφίτισσα; 

Πήγαμε ν σπουδάσουμε φιλοσοφία κα μς δίδασκαν τ φιλοσοφία Ντεκάρτ. 

νας δυτικς φιλόσοφος ποος επε να ρητ κα τ γράφαμε κιόλας μες ο νόητοι. 

Τ γράμματα, τ θεα τς Ερώπης, Cogito ergo sum, σκέφτομαι ρα πάρχω.


Πήγαμε κα τ επαμε το γίου Πορφυρίου κα λέει, λάθος, παιδί μου. 

Ατς εναι το πάπα. 

Αρετικ πίστη αρετικ φιλοσοφία γενν

μες, μο λέει, προσευχόμαστε γι ν πάρχουμε. 

κος; 

Προσεύχομαι ρα πάρχω. 

Μερικο λέν, γαπ ρα πάρχω. 


Μ μα δν προσεύχεσαι, 

μα δν νηστεύεις, 

μα δν σκητεύεις, 

μα δν κοινωνάς, 

μα δν μετανοες, 

θ γαπς; 

Θ λέμε τώρα ψέματα κα ποκρισίες; 

γάπη εναι κατάληξη. 

λα ξεκινον π τν προσευχ κα τ νηστεία... 


«Τοτο τ γένος τν δαιμόνων οκ κπορεύεται 

ε μ ν προσευχ κα νηστεί».

Δν εναι τυχαο, πο στ πολυτίκιο το γίου Νικολάου, μετ π τν κανόνα πίστεως κα εκόνα πραότητος λέει γκρατείας Διδάσκαλον, νέδειξέ σε τ ποίμν σου.

Δίδασκε τν κόσμο του τν γκράτεια κα γκράτεια δν εναι μόνον νηστεία, δν εναι μόνον τ φαΐ. 

Εναι ο πιθυμίες, ο λογισμο κα ο σκέψεις.


χι πολλές, πολλς σκέψεις, χι πολλς ναλύσεις. 

Πολ Ψαλτήρι, πολλς προσευχς κα ν παρακαλομε τν Θε κα ν Το λέμε: 

Κύριέ μου ησο Χριστέ, δώρησέ μο πραότητα, ταπείνωση κα πλότητα. 

Ατ ζητοσε γιος Εμένιος κα γιασε. 

πίσης τ λλο πο λεγε γιος Παΐσιος: 

Κύριέ μου ησο Χριστέ, λέησον μς κα τν κόσμο σου παντα.


πως βλέπετε νας γιος δν χει μόνον γνοια τν αυτούλη του κα τ παιδάκια του, λλ γι λο τν κόσμο. 

Ν νοίγετε τ μνήμη σας, ν νοίγετε τν καρδιά σας, ν προσεύχεστε, ν νηστεύετε, ν ζηττε πραότητα, ταπείνωση, πλότητα κα θ γεμίσετε χάριν Θεο, νέργεια δηλαδ Θεο. Χάριν, σημαίνει δύναμις Θεο.

Κα μ ατν τν τρόπο θ λθει στερα, ργότερα δόξα το Θεο

Δόξα Θεο, σημαίνει φς το Τριαδικο Θεο

Ατ τ φς, λεγε γία γερόντισσα Γαλακτία, εναι γεμτο πληροφορίες. 

σες ο νεώτεροι δ, ταν παίρνετε πολλς πληροφορίες π τ κομπιοτερ σας, σημαίνει τι πήρατε πολλς γνώσεις. 

μα θέλετε, μως γιε μου, πολλς γνώσεις, τότε πολ προσευχ κα δόξα το Χριστο θά ᾿ρθε ν σς συναντήσει ποτε θέλει κείνη.

μες θ θέλουμε μόνον πραότητα, ταπείνωση κα πλότητα. 

ταν μς δοθον ατά, ρχεται κα δόξα ποτε θέλει Θεός. 

χι πως καμε δέσποτος δεσπότης μέσα στ ερό, 

χι τσι 

λλ πως καμε γιος Νικόλαος. 

μες χουμε πρότυπο τος θεοφόρους γίους. 

Ατος κομε, ατος κολουθομε».


immorfou.org.cy

 

|εμείς από τη Φιλιππία Βενετσάνου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου