"...Οὐ γὰρ ὡς καταφρονῶν προσέρχομαί σοι,
Χριστὲ ὁ Θεός,
ἀλλ᾿ ὡς θαῤῥῶν τῇ ἀφάτῳ σου ἀγαθότητι,
καὶ ἵνα μή,
ἐπὶ πολὺ ἀφιστάμενος τῆς κοινωνίας σου,
θηριάλωτος ὑπὸ τοῦ νοητοῦ λύκου γένωμαι..."
|από την ΕΥΧΗ Γ´ της Ακολουθίας της Θείας Μεταλήψεως
(Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου)
|"αμΦ." σχόλιο:
Τα΄χουμε πει ξανά παλιότερα.
Τα λέμε σήμερα και πάλι
κι ας είμαστε οι πλέον αναρμόδιοι
να μιλούμε για τέτοια γιγαντιαία ζητήματα.
Αν περιμέναμε να γίνουμε άξιοι της Θείας Κοινωνίας,
δεν θα κοινωνούσαμε ποτέ.
Και αν
ενώ έχουμε πραγματικά απερίγραπτα χάλια,
κοινωνούμε συχνά,
σκεΦτείτε σε τι κατάσταση
θα μας περιέπαιζαν κάθε στιγμή
και θα μας ταλαιπωρούσαν τα ταγκαλάκια
αν μέναμε για καιρό ακοινώνητοι...
(βλέπε παραπάνω:
Η αναξιότητά μας λοιπόν
μάς κάνει να επιθυμούμε να κοινωνούμε συνεχώς
και όσο γίνεται πιο συχνά,
κατά πως λέει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης,
ο οποίος έγραψε το παρόν πόνημα με κόπο,
αφού πρώτα μελέτησε για χρόνια τι λένε οι Άγιοι Πατέρες.
Εννοείται πως πρωτεύοντα λόγο παίζει σε όλο αυτό
η επίσης όσο γινεται συχνή εξομολόγηση
και ο Πνευματικός Πατέρας του καθενός μας.
Αλλά το να συνεχίσουμε να κοινωνούμε
κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα,
χωρίς να έχουμε κωλύμματα,
μήπως μας οδηγεί σε άλλα σκοτεινά
και όχι ασφαλή μονοπάτια;
Καταθέσαμε τους προβληματισμούς μας στην αγάπη σας.
Αν θέλετε,
μας λέτε και σεις στα σχόλια
ό,τι γεννάει μέσα σας αυτή η ανάρτηση...
Ευχαριστίες θερμές.-
...Ἐκεῖνος γράφει περισσότερο ἀπό τούς ἄλλους
γιά τή συχνή θεία Κοινωνία
καί σε πολλές ἄλλες ὁμιλίες
καί σ' αὐτήν τήν ἴδια λέγοντας ·
«μή λοιπόν τό προβάλλεις αὐτό.
Ἐκεῖνο φανέρωσέ μου·
ὅτι ἔτσι ὁ Χριστός σε πρόσταξε να κάνεις,
γιατί ἐγώ σοῦ ἀποδεικνύω πώς σε πρόσταξε να κάνεις τὸ ἐντελῶς ἀντίθετο. Ὄχι μόνο δὲ μᾶς διέταξε να παρατηροῦμε ἡμέρες, ἀλλά μᾶς ἐλευθέρωσε ἀπό αὐτή τήν ἀνάγκη καί τήν παρατήρηση. Άκουσε τί λέει ὁ Παῦλος. Ὅταν μιλῶ γιά τόν Παῦλο γιά τόν ἴδιο το Χριστό μιλῶ. Κι αὐτό γιατί ὁ Χριστός ἦταν πού κινοῦσε τήν ψυχή τοῦ Παύλου. Τί λέει λοιπόν ἐκεῖνος;
“Παρατηρεῖτε τίς ἡμέρες καί τούς μῆνες καί τούς καιρούς καί τά χρόνια; Φοβάμαι μήπως μάταια κόπιασα γιά σᾶς καὶ σᾶς κήρυξα το Εὐαγγέλιο".
“Παρατηρεῖτε τίς ἡμέρες καί τούς μῆνες καί τούς καιρούς καί τά χρόνια; Φοβάμαι μήπως μάταια κόπιασα γιά σᾶς καὶ σᾶς κήρυξα το Εὐαγγέλιο".
Καί πάλι λέει·
“ὅσες φορές λάβετε αὐτόν τόν Ἄρτο καί πιεῖτε ἀπό αὐτό τό Ποτήριο, ὁμολογεῖτε τό θάνατο τοῦ Χριστοῦ”.
Λέγοντας “τόσες φορές”,
ἔκανε ἐκεῖνον πού θά μεταλάβει κύριο καί ἐξουσιαστή,
ἀφοῦ τὸν ἐλευθέρωσε ἀπό κάθε παρατήρηση ήμερῶν,
γιατί το Πάσχα καί ἡ Σαρακοστή
δέν εἶναι ἕνα καί τό αὐτό.
Ἄλλο εἶναι τὸ Πάσχα καί ἄλλο ἡ Σαρακοστή.
Διότι ἡ Σαρακοστή εἶναι μία φορά τό χρόνο
ἐνῶ Πάσχα κάνουμε τρεῖς φορές τήν ἑβδομάδα.
Μερικές φορές καί τέσσερις
ἤ γιὰ νὰ τὸ πῶ καλύτερα,
ὅσες φορές θελήσουμε,
γιατί τό Πάσχα δέν εἶναι ἡ νηστεία
ἀλλά ἡ ἱερή Λειτουργία
καί ἡ θεία Κοινωνία
πού γίνεται κατά τή διάρκειά της.
Γιά να πιστέψεις ὅτι αὐτό εἶναι ἀληθινό,
Γιά να πιστέψεις ὅτι αὐτό εἶναι ἀληθινό,
ἄκουσε τί λέει ὁ Παῦλος·
“τό δικό μας Πάσχα
εἶναι ὁ Χριστός πού θυσιάστηκε γιά μᾶς”.
Ὅσες φορές λοιπόν μεταλάβεις
μέ καθαρή συνείδηση γιορτάζεις το Πάσχα.
Ὄχι ὅταν νηστεύεις,
ὅταν κοινωνεῖς ἀπό ἐκείνη τή θυσία.
Ὁ κατηχούμενος ἄν καί νηστεύει κάθε χρόνο,
καμία φορά δέν κάνει Πάσχα,
ἐπειδή δέν κοινωνεῖ.
Ἐκεῖνος πάλι πού δέ νηστεύει
(όταν δεν είναι μέρα νηστείας Τετάρτη, Παρασκευή..),
ἄν μέ καθαρή συνείδηση
πλησιάσει τα θεῖα Μυστήρια,
κάνει Πάσχα.
Καί αὐτό συμβαίνει
καί σήμερα
καί αὔριο
καί ὅσες φορές μεταλάβει,
ἐπειδή ἡ ἀληθινή προετοιμασία γιά τό Μυστήριο
δέν κρίνεται με βάση
την παρατήρηση τῶν καιρῶν καί τῶν ἡμερῶν,
ἀλλά μέ τήν καθαρή συνείδηση.
Ἐμεῖς ὅμως κάνουμε τὸ ἐντελῶς ἀντίθετο,
Ἐμεῖς ὅμως κάνουμε τὸ ἐντελῶς ἀντίθετο,
καί τὸ νοῦ μας δέν τόν καθαρίζουμε.
Ἔχουμε πλέον τήν ἐντύπωση
ὅτι κάνουμε Πάσχα
μόνο ἄν μεταλάβουμε τήν ἡμέρα
κατά την ὁποία ὁ Χριστός παρέδωσε αὐτό τό Μυστήριο,
ἀκόμα καί ἂν εἴμαστε γεμάτοι
ἀπό πολλά ἁμαρτήματα.
Ἀλλά δέν εἶναι ἔτσι τά πράγματα.
Ἀλλά δέν εἶναι ἔτσι τά πράγματα.
Ὄχι, ὄχι.
Ἄν μεταλάβεις το Σάββατο,
(ἐδῶ ἴσως ἐννοεῖ τὸ Μεγάλο),
μέ πονηρή καί ἀκάθαρτη συνείδηση,
ἔχεις ἐκπέσει ἀπό τή χάρη τῆς Κοινωνίας,
ἔχεις ἀναχωρήσει χωρίς να κάνεις Πάσχα.
Αντιθέτως ἄν κοινωνήσεις
καί σήμερα μέ καθαρότητα,
ἔκανες ἀληθινά Πάσχα.
Ἔπρεπε λοιπόν νά μήν ἔχετε αὐτήν τήν ἀκρίβεια καί σπουδή γιά τήν παρατήρηση τῶν καιρῶν ἀλλά γιά τή θεία Κοινωνία.
Ἔπρεπε λοιπόν νά μήν ἔχετε αὐτήν τήν ἀκρίβεια καί σπουδή γιά τήν παρατήρηση τῶν καιρῶν ἀλλά γιά τή θεία Κοινωνία.
Καί ὅπως τώρα ὑπομένετε κάθε κόπο
γιά νά μή μεταβάλλετε τη συνήθειά σας,
ἔτσι θὰ ἔπρεπε αὐτή νά τήν καταφρονεῖτε
καί με κάθε τρόπο
νά ἀναγκάζετε τούς ἑαυτούς σας
να μή μεταλαμβάνετε μέ ἁμαρτίες,
ἐπειδή εἶναι ντροπή
ὄχι τό νά ἀλλάξει κάποιος πρός τό καλύτερο,
ἀλλά τὸ νὰ ἐπιμένει σε μία ἄκαιρη φιλονικία.
Αὐτό ἀφάνισε τούς Ἰουδαίους, οἱ ὁποῖοι ἐξέκλιναν στήν ἀσέβεια ἐπειδή ζητοῦσαν την παλαιά συνήθεια».
Σέ ἄλλο πάλι σημεῖο ὁ ἅγιος λέει ·
Σέ ἄλλο πάλι σημεῖο ὁ ἅγιος λέει ·
«Γνωρίζω ὅτι πολλοί ἀπό ἐσᾶς
θὰ πᾶνε νά μεταλάβουν
γιά τή συνήθεια τῆς γιορτῆς.
Θὰ ἔπρεπε ὅμως,
ὅπως πολλές φορές σᾶς ἔχω πεῖ,
ὅταν θέλετε να μεταλάβετε,
νά μήν προσέχετε τί ἑορτή εἶναι,
ἀλλά νά καθαρίζετε τή συνείδησή σας
καί τότε νά κοινωνεῖτε.
Κι αὐτό γιατί ὁ ἁμαρτωλός καί ἀκάθαρτος,
(ο αμετανόητος)
οὔτε στήν ἑορτή εἶναι ἄξιος νά μεταλάβει
τό ἅγιο καί φρικτό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ.
Ἀντίθετα ὁ καθαρός
πού μέ πλήρη μετάνοια
ἀποπλένει τὰ ἁμαρτήματά του,
εἶναι ἄξιος νά μεταλαμβάνει τά θεῖα Μυστήρια
καί κατά τήν ἑορτή
καί ὁποιαδήποτε ὥρα
καί πάντοτε
καί νά ἀπολαμβάνει τίς δωρεές
καί τή χάρη τοῦ Θεοῦ.
Δέν ξέρω τό γιατί,
Δέν ξέρω τό γιατί,
ἀλλά πολλοί τό παραβλέπουν αὐτό.
Ἐκεῖνοι ἄν καί εἶναι γεμάτοι ἀπό πολλά ἁμαρτήματα,
ὅταν δοῦν ὅτι ἦλθε ἡ ἑορτή,
σάν νά βιάζονται λόγω τῆς ἡμέρας..
Από το βιβλίο του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: "ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ ΤΩΝ ΑΧΡΑΝΤΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ" σελ.138-145
Από το βιβλίο του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: "ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ ΤΩΝ ΑΧΡΑΝΤΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ" σελ.138-145
|αν θες το βιβλίο,
το παραγγέλνεις εύκολα εδώ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου