13 Απριλίου 1204
«Η λεηλασία της Κωνσταντινουπόλεως από τους Φράγκους δεν έχει το αντίστοιχό της στην Ιστορία»
(Σερ Στήβεν Ράνσιμαν: “Ιστορία των Σταυροφοριών”)
«Η λεηλασία της Κωνσταντινουπόλεως από τους Φράγκους δεν έχει το αντίστοιχό της στην Ιστορία»
(Σερ Στήβεν Ράνσιμαν: “Ιστορία των Σταυροφοριών”)
Ενώ τονίζεται η 29η Μαϊου 1453 ως το τέλος της χιλιόχρονης αυτοκρατορίας μας, το κυριότερο γεγονός που κλόνισε την ύπαρξή της ανεπανόρθωτα, και οδήγησε στον οριστικό τερματισμό της υλικής και οικονομικής υπεροχής του κράτους μας σε όλη την Ευρώπη, και τελικά στο 1453, δηλαδή η καταστροφή της Ρωμανίας από τη Δύση με την Άλωση της Νέας Ρώμης/Κωνσταντινούπολης την 13η Απριλίου 1204 από τους Σταυροφόρους, αποσιωπάται ή δεν του δίνεται η πρέπουσα σημασία. Θα έλεγε κανείς ότι, επειδή ο προσανατολισμός του νεοελληνικού κράτους ήταν προς τη Δύση, οι ηγέτες του σκέφτηκαν ότι αυτός ο προσανατολισμός συνεπάγεται απαραίτητα και τη λήθη της ιστορίας, τη λήθη του γεγονότος ότι, εξαιτίας της Άλωσης του 1204, η Ρωμηοσύνη στάθηκε αδύναμη να αντιμετωπίσει τους Τούρκους.
[...] Η
λεηλασία και απογύμνωση της Κωνσταντινουπόλεως από όλα της τα πλούτη,
δεν είχε όμοιο της. Όσοι τολμούσαν να αντισταθούν σφάζονταν επί τόπου.
Δεν έμεινε παλάτι, αρχοντικό εκκλησία μεγάλη ή μικρή, μοναστήρι,
χαμοκέλα, που να μην υποστεί φρικώδη λεηλασία. Ιδίως τους προσέλκυσε ο
μυθικός πλούτος της Αγίας Σοφίας.
Μπήκαν μέσα στον Ιερό Ναό με άλογα και
μουλάρια που λέρωναν με τις κοπριές τους το μαρμάρινο δάπεδο. Και
άρχισαν με φρενιτιώδη ταχύτητα να ξηλώνουν και να παίρνουν τα πάντα: από
άγια δισκοπότηρα, ευαγγέλια, ιερά άμφια, άγιες εικόνες, την Αγία
Τράπεζα, και το ασημένιο εικονοστάσιο του Τέμπλου, αφού προηγουμένως το
έκαναν κομμάτια, μανουάλια, πολυκάνδηλα, μέχρι και κουρτίνες.
Μάλιστα
κατά τη διάρκεια της λεηλασίας μια Γαλλίδα πόρνη ανεβασμένη στον
πατριαρχικό θρόνο χόρευε άσεμνα μισόγυμνη και τραγουδούσε. Ούτε οι τάφοι
των Αυτοκρατόρων γλύτωσαν: συλλήθηκαν όλοι, ενώ τα λείψανα πετάχτηκαν
εδώ κι εκεί. π.χ. το λείψανο του Βασίλειου Β’ Μακεδόνα πετάχτηκε έξω και
στα χέρια του τοποθέτησαν οι Φράγκοι μια φλογέρα –ειρωνικά -. Με αφορμή
αυτό το γεγονός ο Παλαμάς έγραψε το ποίημα «η φλογέρα του βασιλιά».
Κυρίως
όμως καταστράφηκαν αναρίθμητα έργα τέχνης. Τόσο της κλασσικής
αρχαιότητας (π.χ. αγάλματα του Δια, του Απόλλωνα, των Διοσκούρων, το
χάλκινο άγαλμα του Ηρακλή από τον Λύσσιπο τον Σικυώνιο, της Άρτεμης, της
Ηρας, της Ελένης του Μενελάου κ.ά. που κοσμούσαν δρόμους, πλατείες και
παλάτια της Βασιλεύουσας) όσο και της Ρωμαϊκής περιόδου, τα
οποία κομμάτιαζαν για να αφαιρέσουν το χρυσό, το ασήμι και τους
πολύτιμους λίθους, ενώ τα κατασκευασμένα από χαλκό τα έλυωναν στα
καμίνια για να κόψουν νομίσματα.
Τα αρχαία ελληνικά χειρόγραφα
καίγονταν από τους σταυροφόρους, για να ψήσουν τα κρεατικά τους!
Οι πιο
φρικτοί από όλους ήταν οι Γάλλοι και οι Φλαμανδοί, ενώ αντιθέτως οι
Βενετοί που ήταν εξοικειωμένοι με το Ρωμάϊκο πολιτισμό ήταν οι πλέον
φιλεύσπλαχνοι έναντι των ηττημένων: Ήταν τέτοια η έκταση της
καταστροφής που στο τέλος το άλλοτε περικαλλές άστυ, η Βασιλίδα των
πόλεων της οικουμένης, που επί 9 αιώνες είχε συσσωρεύσει αμύθητα πλούτη,
κατάντησε σκέτο κουφάρι!
Μεθυσμένοι
από τη νίκη τους οι Φραγκοδυτικοί περιγελούσαν τους νικημένους,
φορούσαν με γελοίο τρόπο τα ρούχα που τούς είχαν αρπάξει, τοποθετούσαν
στα κεφάλια των αλόγων τους τις καλύπτρες και τα κοσμήματα των Ρωμηών.
Άλλοι κρατούσαν αντί για σπαθί χαρτιά, μελανοδοχεία, και βιβλία, και
περιφέρονταν στους δρόμους της Πόλης, παριστάνοντας τους λογίους. Το πιο
τραγικό από όλα ήταν όμως ότι ολόκληρος ο γυναικείος πληθυσμός της
Κωνσταντινουπόλεως, αδιακρίτως ηλικίας ή ιδιότητας (μοναχές) υποβλήθηκε
στην τρομερή διαδικασία του βιασμού.
Τότε ακριβώς εσφάγησαν οι
περισσότεροι από τους άρρενες κατοίκους: διότι στην προσπάθειά τους οι
πατεράδες και οι σύζυγοι να διαφυλάξουν την τιμή των θυγατέρων και των
συζύγων έπεσαν θύματα των αποχαλινωμένων Δυτικών. Βόγκηξε η
Κωνσταντινούπολη από τον ατελείωτο βιασμό. Δεν περιγράφονται τα μαρτύρια
που υπέστησαν οι κάτοικοι επί τρεις συνεχείς ημέρες, διότι τους
βασάνιζαν απάνθρωπα για να τους αποκαλύψουν τα μέρη όπου είχαν κρύψει
χρυσά και αργυρά νομίσματα και κυρίως τιμαλφή.
Μόνο όταν κορέστηκε η
δίψα τους για αρπαγή, αίμα και γενετήσιες απολαύσεις, ησύχασαν, αφού
πρώτα τους τρόμαξε μια έκλειψη σελήνης. Κατόπιν συγκέντρωσαν όλη τη λεία
και την έθεσαν υπό την φύλαξη των ευγενών.
~ Πρωτοδημοσιεύσαμε στις 13 Απριλίου 2019
Πάντα οι Δυτικοί, υποκριτές ΄και βάρβαροι.
ΑπάντησηΔιαγραφή