Τρίτη 4 Ιουνίου 2024

☆ Ο Άγιος Νεομάρτυς Μάρκος, ο από Σμύρνης καταγόμενος και εν Χίω μαρτυρήσας... |5 Ιουνίου



ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
  Ξημερώνει 4 Ιουνίου...
Τρέχεις να προλάβεις να πας στο Λύκειο
που έχεις οριστείς ως επιτηρητής 
για τις Πανελλήνιες των παιδιών 
που δοκιμάζονται φέτος.

Ειδοποιείσαι μετά μεγάλης σου χαράς
πως σε έχουν τοποθετήσει στη stand by λίστα,
(γλύτωσαν τα κακόμοιρα τα παιδάκια...)
επειδή το πατρικό σου 
είναι πολύ κοντά στο εξεταστικό κέντρο,
οπότε μπορείς να πεταχτείς στο άψε σβήσε,
αν χρειαστεί. 

Βάζεις το μπρίκι στο γκαζάκι,
"- Σήκω βρε μάνα, μεσημέριασε, 8μιση η ώρα...
Ο Βασιλάκης θα τον είχε φτιάξει 
και θα τον είχε ήδη πιει κιόλας
τον κάτι σαν καφέ που έπινε...",
την πειράζεις.

"- Που είναι ο αναπτήρας, παιδάκι μου;
Που τον έβαλες πάλι;
- Στα εικονίσματα είναι, βρε παιδί μου.
Δίπλα στο καντήλι. 
Μη φωνάζεις, έρχομαι..."


Η μάνα σου που γλυκάθηκε από την άλλη φορά 
τότε που θέλησες να της κάνεις τον καλό 
και της διάβασες από τον σκονισμένο Συναξαριστή της βιβλιοθήκης 
"κατ΄εντολή" του έτερου γιου της 
που ζει στο Περιβόλι της Μάνας,
 σου ζητάει ξανά.

Τρως την τελευταία μπουκιά από την τυρόπιτα,
βάζεις γυαλί και το ταξίδι ξεκινά:
"Τη του αυτού μηνός Ιουνίου, 
μνήμην ποιούμεθα...

Υπέροχοι βίοι, μαρτύρια...

Πας να το κλείσεις.
"Έλα διάβασε και τους αυριανούς.
Αφού δεν θα΄ρθεις αύριο..."

Πάμε λοιπόν...
Αρχινάς.
Πάει το μάτι σου δεξιά
Τσεκάρεις, χωρίς να πεις κουβέντα.
"22 σελίδες; Άσ΄το καλύτερα..."

Διαβάζεις όλους τους υπόλοιπους...
Λίγα λόγια και καλά.
Τώρα;

Ναι, αλλά ποιος είναι αυτός 
ο Νεομάρτυρας Μάρκος 
ο από Σμύρνης καταγόμενος
και εν Χίω αθλήσας;
Σε τριβελίζει...


"Έλα! Γιατί σταμάτησες;"

Πριν προλάβεις να ξεκινήσεις,
κουδουνίζει παλι το ρημάδι.
Κι άλλο mail.

"Αφιέρωμα στον Άγιο Νεομάρτυρα Μάρκο από τα Κατηχητικά του Αγίου Νείλου Πειραιώς...

Χριστός Ανέστη!

Καλημέρα σας! Επ' ευκαιρία της εορτίου μνήμης του Αγίου Νεομάρτυρος Μάρκου, την 5η Ιουνίου, αναρτήσαμε την εκπομπή των στελεχών Νεότητος της ενορίας μας, η οποία είναι αφιερωμένη σε εκείνον. Επισυνάπτουμε το σύνδεσμο της εκπομπής: https://youtu.be/J3LqTSt7CqU . Είναι πολύ σημαντικό να προβάλλονται οι Νεόμαρτυρες, και ιδιαίτερα οι εκείνοι οι οποίοι μαρτύρησαν σε νεώτερη ηλικία, ως πρότυπα στους νέους της εποχής μας. Ευχόμαστε ο  Νεομάρτυς Μάρκος να σας σκεπάζει και να σας ευλογεί στον αγώνα σας.

με άπειρες ευχαριστίες,

εκ του Ιερού Ναού Αγίου Νείλου Μυροβλύτου Πειραιώς."



[Α, κάτι γίνεται εδώ...
Δεν μας έφτανε λοιπόν ο λατρεμένος σου εδώ και καιρό 
που έρχεται παραμεθαύριο την Παρασκευή στις 7 Ιουνίου 
(ξέρεις πως κάτι ετοιμάζει η Σοφία Χατζή...)
θα έχουμε τώρα "κόλλημα" και με τον Άγιο Μάρκο, 
σκέφτεσαι ο άμοιρος "ο επιτηρητής"...]

Να΄ναι βλογημένο, που λέει κι ο μπάρμπας σου...
Και ξεκινάς.
Κι όσο διαβάζεις, βυθίζεσαι μέσα στην ιστορία αυτού του παλικαριού, 
που δεν έζησε πολύ μακριά από μας.
Τι είναι 200 τόσα χρόνια;

Ποιο Hollywood, ρε φίλε;
Η ζωή του; 
Το μπλέξιμο όντας παντρεμένος, 
με άλλη γυναίκα, τη Μαρία, 
παντρεμένη κι αυτή και μ΄ένα παιδί;
Η επ΄αυτοφώρω ντροπή τους;
Το κάρφωμα στον αγά;
Η εξωμοσία;
Το σκοτείνιασμα του νοός;
Η σκληρότητα;
Και μετά ... η μετάνοια;
Ο πόθος για το μαρτύριο;
Η σκηνοθεσία του Πνευματικού που και οι 2 κατέφυγαν, 
για να τους φυγαδεύσει από τη Χίο στη Σμύρνη;
Η περιπλάνησή τους από την Τεργέστη μέχρι τη Ρωσία;
Το προσκύνημα στο Αγιονόρος;
Η φλόγα για το μαρτύριο που γίνηκε φωτιά;
Οι παραινέσεις όλων των φίλων του να ζήσει ενάρετα χωρίς να χρειάζεται το μαρτύριο, αφού "η μετάνοιά του ήταν ειλικρινής και ήταν ήδη μάρτυρας τη προαιρέσει";
Η οικιοθελής παράδοσή του μετά από Πνευματική προετοιμασία, σειρά εξομολογήσεων και συνεχούς Θείας Μετάληψης;
Η φυλάκισή του;
Οι προσευχές όλων των Χριστιανών της Χίου ν΄αντέξει τελικά και να κερδίσει το στεφάνι;
Το τελικό του Μαρτύριο;
Οι 6 (!!!) προσπάθειες του άμοιρου του Τούρκου, που δεν ήταν δήμιος στο επάγγελμα, να του αποκόψει την τιμία κεφαλή του;
Το ενθαρρυντικό "χτύπα καλά" του Μάρκου;
Ο συμπατριώτες του που ενώ τους χτυπούσαν οι τούρκοι, έφευγαν από τη μια μεριά και πήγαιναν από την άλλη;
Τα μπαλκόνια, οι στέγες, ακόμα και τα αρχοντικά των τούρκων που ήταν γεμάτα κόσμο, μέρα μεσημέρι και παρακολουθούσε τον Μάρκο, αγέρωχο να αντιστέκεται και να κερδίζει τις καρδιές τους;
Το τελειωτικό (επιτέλους) χτύπημα στις 2 τα ξημερώματα;
Και μετά;
Η (θεο)τρέλα όλων να δώσουν ό,τι μπαξίσι τους ζητούσαν οι τούρκοι, για να προλάβουν να πάρουν ένα κομμάτι από τα ρούχα του, μια στάλα από το αίμα του, κι αν είναι δυνατόν, ένα κομμάτι από το χιλιοσφαγμένο του άγιο λείψανο;
Δεν υπήρχε, λέει, μετά οικογένεια και σπίτι που να μην έχει κάτι από τον Μάρκο...
(Να υπάρχει, άραγε, κάτι σήμερα κάπου;
Οπουδήποτε.
Στέλνεις μνμ επιτόπου στην Ε., αρμόδια "συναυτούλα" στα ξένα να ρωτήσεις...) 
Θείος παροξυσμός πρέπει να λέγεται αυτό...
Και τα θαύματα που ακολούθησαν;
Δεν λέγονται...
Σε Χριστιανούς, αθέους και μουσουλμάνους...
Με εκπληκτικότερο όλων, κατά τη γνώμη μας, το τελευταίο  με τον βλάσφημο χασάπη, που αναφέρει ο συναξαριστής, ο οποίος ήταν παρών σε όλα αυτά και πρέπει να είναι ο Νικηφόρος ο Χίος.

Μπες μετά από την περιεκτική σύνοψη που έφτιαξε για μας η Βαλεντίνα εκ της "Κοινής Πορείας", που συζητιόταν όλο το πρωί το παλικάρι του Χριστού και διάβασέ τα όλα στο link που ξετρύπωσε ο Παναγιώτης, εδώ...

Κι αν είσαι ακουστικός τύπος, είπαμε:
Άγιος Νείλος στο τέλος...
("αμφ." ΥΓ:
Συγχώρα μας για τα πολλά!
Για τη "Μαρκίτιδα" που μας έπιασε, και λίγα είναι... 
Ευχόμαστε ολοψύχως να την κολλήσεις κι εσύ.-)

"Ο άγιος μάρτυς Μάρκος, ο εν Χίω, γεννήθηκε στη Σμύρνη από θεοσεβούμενους γονείς. 

Ο πατέρας του ονομαζόταν Χατζη-κωνσταντής και η μητέρα του Μαρία. 

Είχε την ευλογία να έχει και έναν αδελφό ιερομόναχο.

Παντρεμένος, έπεσε σε αμαρτία με άλλη γυναίκα ονόματι Μαρία, η οποία βρισκόταν επίσης σε γάμο. 

Έπειτα από προδοσία, τους συνέλαβε ο αγάς του τόπου και την επόμενη μέρα αρνήθηκαν και οι δύο την πίστη. 

Ο Μάρκος έγινε το δεξί του χέρι, ενώ τη Μαρία την έβαλε στη χαρέμι του. 

Ο Μάρκος έδειχνε ιδιαίτερη σκληρότητα και αγριότητα απέναντι στους χριστιανούς, αλλά επειδή δε σταματούσε να τον τύπτει η συνείδησή του, κατέφυγε σε κάποιον πνευματικό, ο οποίος είχε τη Χάρη του Θεού. 

Αν και αρχικά ήταν επιφυλακτικός μαζί του, βλέποντας τη συντριβή του τελικά τον δέχτηκε και τον παρηγόρησε λέγοντάς του πως ο Θεός θα δεχτεί την ειλικρινή μετάνοιά του. 

Στον ίδιο πνευματικό πήγε και η Μαρία, η οποία τον παρακάλεσε να τους βοηθήσει φυγαδεύοντας τους. 

Εκείνος, αρχικά, τη συμβούλευσε να απέχει από το χαρέμι του Αγά, προφασιζόμενη ασθένεια. 

Έτσι κ έκανε η Μαρία κάνοντας υπακοή. 

Ο Αγάς κάλεσε γιατρό να τη δει, τον οποίο είχε συμβουλεύσει ο πνευματικός να πει στον Αγά πως για να θεραπευτεί η Μαρία θα έπρεπε να επισκεφτεί στη Σμύρνη κάποια Εβραία μοναχή, που είχε τα κατάλληλα φάρμακα. 

Έτσι,  ο Μάρκος, η Μαρία και το ανήλικο παιδί που είχε από τον γάμο της μπάρκαραν για τη Σμύρνη. 

Σαν έφυγαν, στον Αγά μπήκαν υποψίες πως ίσως όλο αυτό να ήταν σχέδιο για να καταφέρουν να αποδράσουν.

Έστειλε οργισμένος επιστολή στον Τούρκο διοικητή της Σμύρνης να τους συλλάβει μόλις φτάσουν και να τους στείλει πίσω σιδηροδέσμιους. 

Ο Μάρκος αναγνώρισε στη Σμύρνη τον " ταχυδρόμο" του Αγά και παίρνοντας τη Μαρία κατέφυγαν από την Τεργέστη στη Βενετία, στα νησιά του Βενετζάνου όπου επέστρεψαν στην Ορθόδοξη πίστη και ευλογήθηκαν με το Μυστήριο του γάμου. 

Κατόπιν, έφτασαν μέχρι τη Ρωσία.

Με τον καιρό και μετά την επιστροφή στην ορθοδοξία, άναψε στη καρδιά του μετανοήσαντος Μάρκου η φλόγα του μαρτυρίου. 

Έτσι, αποφάσισε να επιστρέψει σε τόπους που τους κατείχαν Οθωμανοί ποθώντας το μαρτύριο. 

Έφτασε στην Έφεσο, όπου συνάντησε ξανά τον πρώτο πνευματικό του, ο οποίος τον απέτρεψε από το μαρτύριο για τον λόγο ότι οι Τούρκοι ήταν εξαγριωμένοι με τους χριστιανούς και η παραμικρή αφορμή θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγάλη σφαγή. 

Κάνοντας υπακοή ο Μάρκος επιστρέφει στη Χίο να λάβει το στεφάνι του μαρτυρίου. 

Δεν θέλησε να καταλύσει σε κανένα σπίτι ούτε να δει γνωστούς ή φίλους, για να μη βάλει σε κίνδυνο κανέναν. 

Σε μια απόμερη εκκλησιά μια Κυριακή κοινώνησε των Αχράντων Μυστηρίων. 

Εκεί δύο αδελφοί ιερωμένοι προσπάθησαν να του αλλάξουν γνώμη, λέγοντας του πως με την ειλικρινή μετάνοιά του ήταν ήδη μάρτυρας τη προαιρέσει. 

Τον συμβούλευσαν να καταφύγει στο Άγιο όρος κι εκεί να ζήσει μια άγια ζωή. 

Ο Μάρκος, όμως, αποφασισμένος να ξεπλύνει τη διπλή αμαρτία του - της μοιχείας και της αρνησιθρησκείας- ποθούσε πάντα το μαρτύριο. 

Έτσι, παρουσιάστηκε στον Κριτή Μεχμεκέ στον οποίο ομολόγησε σθεναρά την πίστη του! 

Έβγαλε ενώπιον του έναν σταυρό που φύλαγε πάνω του και τον ασπάστηκε, ενώ ταυτόχρονα πέταξε κάτω το σαρίκι και φόρεσε ένα αγιορείτικο σκουφί, ομολογώντας πως η χριστιανική είναι η μόνη αληθινή πίστη και ο Χριστός, ο μόνος αληθινός Θεός που σταυρώθηκε για τις αμαρτίες του. 

Έπειτα από αυτή του την ομολογία, ο Κριτής τον παρέδωσε στον Μουζούρ Αγά, που τον οδήγησε στη φυλακή. 

Στη φυλακή ο Μάρκος κατανυγόμενος, άρχισε να ψάλλει ύμνους στη Θεοτόκο. 

Ο Οθωμανός φύλακας ενοχλημένος από τις ψαλμωδίες του και εξαγριωμένος τον χτύπησε άγρια. 

Στον Σούμπαση , ενώπιον του οποίου οδηγήθηκε κατόπιν, ομολόγησε και πάλι την πίστη του στον Χριστό. 

Αφού ξυλοκοπήθηκε , οδηγήθηκε ξανά στη φυλακή όπου είδε στον ύπνο του δύο καβαλάρηδες να οδηγούν ένα πανέμορφο άλογο κοντά του και τον έβαλαν καβαλάρη να τους ακολουθήσει. 

Σε όσους διηγήθηκε το όνειρο, του είπαν πως μάρτυρες του ετοίμαζαν τον δρόμο να τους ακολουθήσει. Όταν τον οδηγούσαν στον τόπο του μαρτυρίου, έτρεχε από τη μεγάλη του λαχτάρα να συναντήσει τον Θεό, έτσι που φαινόταν πως δεν πατούσε στη γη! Η τίμια κεφαλή του μετά από πάμπολλα μαρτύρια, απετμήθη έπειτα από 6 (!!!) προσπάθειες του δημίου, την 5η Ιουνίου 1801.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου