Το κουφάρι της ομορφότερης πόλης του κόσμου, στέκει αγνώριστο καταμεσίς στο σταυροδρόμι λαών, θαλασσών και πολιτισμών.
Η Πόλη ολάκερου του ελληνισμού, η πόλη των ονείρων είναι βουβή κι αγνώριστη δίχως την αλλοτινή ομορφιά της.
Λίγες μέρες πριν, στις 29 του Μάη είχε εκδοθεί το επίσημο πιστοποιητικό του θανάτου.
Λίγες μέρες πριν, στις 29 του Μάη είχε εκδοθεί το επίσημο πιστοποιητικό του θανάτου.
Το υπέγραψε ένα παλικάρι μόλις 21 χρονών που ’χε χρόνους πριν στραγγαλίσει το αδελφάκι του στην κούνια από φόβο μην και του πάρει κάποτε το θρόνο: ο Μεχμέτ Φατίχ, ο Μωάμεθ ο Πορθητής.
Ο επιθανάτιος ρόγχος ωστόσο, της Πόλης είχε ξεκινήσει μισό αιώνα νωρίτερα:
στις 13 τ’ Απρίλη του 1204 όταν «χριστιανικά» χέρια τη λεηλάτησαν και μοίρασαν τα αμύθητα πλούτη της στις εκκλησιές και τα Μουσεία του «πολιτισμένου» κόσμου.
Τούτα κι άλλα πολλά σκέφτεται κι αναστενάζει σιδηροδέσμιος ο Μέγας Δούκας Λουκάς Νοταράς στις Βλαχέρνες, εδώ που ’ρθε να δειπνήσει ο Πορθητής για να γιορτάσει το μεγαλύτερο στόχο της ζωής του, το κούρσεμα της Πόλης.
Ο Μωάμεθ πίνει και ξαναπίνει.
Τούτα κι άλλα πολλά σκέφτεται κι αναστενάζει σιδηροδέσμιος ο Μέγας Δούκας Λουκάς Νοταράς στις Βλαχέρνες, εδώ που ’ρθε να δειπνήσει ο Πορθητής για να γιορτάσει το μεγαλύτερο στόχο της ζωής του, το κούρσεμα της Πόλης.
Ο Μωάμεθ πίνει και ξαναπίνει.
Δε χορταίνει τη νίκη του.
Κι όταν έχει πια μεθύσει και με χέρι τρεμάμενο κάνει μια αόριστη κίνηση.
«Θέλω κι άλλο …» ψιθυρίζει και τα μάτια του λαμπυρίζουν παράξενα.
Ένας μπιστικός τον πλησιάζει από πίσω -είναι που δεν αντέχει το χνώτο του που μυρίζει άσκημα- περνάει το χέρι του σιγά πίσω από τον ώμο του και με φωνή σιγανή του λέει στ’ αυτί:
Ένας μπιστικός τον πλησιάζει από πίσω -είναι που δεν αντέχει το χνώτο του που μυρίζει άσκημα- περνάει το χέρι του σιγά πίσω από τον ώμο του και με φωνή σιγανή του λέει στ’ αυτί:
«Λένε πως ο Νοταράς έχει πολύ όμορφο γιο δεκατεσσάρω χρονών».
Με μιας τα μάτια του Μεχμέτ άνοιξαν και χωρίς χρονοτριβή του λέει
«Τον θέλω, φέρε τον τώρα … τ’ ακούς μωρέ; Φέρε μου εδώ τον Νοταρά».
Στάθηκε ο άλλοτε ισχυρός άνθρωπος της αυτοκρατορίας, ο πριν λίγους μήνες σφοδρός πολέμιος της ένωσης των εκκλησιών, ο ατρόμητος μαχητής της Πόλης, ο επικεφαλής δεκάδων ανδρών που φρουρούσε τον Κεράτιο από το Πετρίο μέχρι την πύλη της Αγίας Θεοδοσίας.
Στάθηκε ο άλλοτε ισχυρός άνθρωπος της αυτοκρατορίας, ο πριν λίγους μήνες σφοδρός πολέμιος της ένωσης των εκκλησιών, ο ατρόμητος μαχητής της Πόλης, ο επικεφαλής δεκάδων ανδρών που φρουρούσε τον Κεράτιο από το Πετρίο μέχρι την πύλη της Αγίας Θεοδοσίας.
Εκείνος που κι όταν οι Τούρκοι είχαν μπει στην Πόλη, αγωνιζόταν ακόμη. Εκείνος που δεν λύγισε ούτε όταν του ’φεραν το μαντάτο πως οι δυο μεγάλοι γιοι του έπεσαν στις επάλξεις, στάθηκε ήρεμος απέναντι στον μεθυσμένο Μεχμέτη.
«Θέλω το γιο σου Νοταρά. Μου ’πανε πως έχεις πολύ όμορφο παλικάρι. Δικό μου τον θέλω».
«Θέλω το γιο σου Νοταρά. Μου ’πανε πως έχεις πολύ όμορφο παλικάρι. Δικό μου τον θέλω».
Δεν αποκρίθηκε ο Ύπατος Νοταράς.
Μα δεν έβαλε τα μάτια κάτω, σημάδι ολοκληρωτικής υποταγής.
Αγρίεψε ο Μεχμέτης σαν δεν του ’δωκε απόκριση ο αιχμάλωτός του.
«Άμα δεν μου τον δώκεις, θα σας χαλάσω όλους, κι εσένα και το παιδί και το γαμπρό σου» ούρλιαξε.
«Άμα δεν μου τον δώκεις, θα σας χαλάσω όλους, κι εσένα και το παιδί και το γαμπρό σου» ούρλιαξε.
Ούτε τώρα απόκριση πήρε.
Έκανε νόημα στους δούλους.
Εκείνοι ακούμπησαν τ’ ασημένια τάσια με τα φρούτα παράμερα και βγήκαν βιαστικοί έξω από την αίθουσα.
Τώρα τρεις άντρες πατέρας, γιος και γαμπρός στέκονται απέναντι σε εκείνον που θα ορίζει από δω και μπρος τις τύχες όχι μόνο τις δικές τους, μα και των χιλιάδων Ρωμιών που πιάστηκαν αιχμάλωτοι, των καλογέρων, των παιδιών και των παρθένων…
Τώρα τρεις άντρες πατέρας, γιος και γαμπρός στέκονται απέναντι σε εκείνον που θα ορίζει από δω και μπρος τις τύχες όχι μόνο τις δικές τους, μα και των χιλιάδων Ρωμιών που πιάστηκαν αιχμάλωτοι, των καλογέρων, των παιδιών και των παρθένων…
Όλων!
«Πάρτε τους και χαλάστε τους!» ουρλιάζει ο Πορθητής.
«Πάρτε τους και χαλάστε τους!» ουρλιάζει ο Πορθητής.
Ορμούν οι Τούρκοι και σέρνουν με βιασύνη τους τρεις άντρες.
Βιάζονται να εκτελέσουν την εντολή του αφέντη τους.
Αστράφτει το σπαθί καθώς βγαίνει από τη θήκη του δήμιου.
Αστράφτει το σπαθί καθώς βγαίνει από τη θήκη του δήμιου.
Μα κείνος δεν αποφασίζει να εκτελέσει αμέσως την εντολή του Μεχμέτη.
Θέλει να παίξει με τον πόνο τους τάχα ή μήπως προσμένει την αντίδραση του πατέρα;
Κι ο πονεμένος πατέρας αδιαφορώντας για το σπαθί που λαμποκοπά πάνω από τα κεφάλια τους, στρέφεται στους άλλους δυο και με φωνή τρεμάμενη τους λέει:
«Αγαπημένοι μου, πού είναι ο βασιλιάς μας;
Κι ο πονεμένος πατέρας αδιαφορώντας για το σπαθί που λαμποκοπά πάνω από τα κεφάλια τους, στρέφεται στους άλλους δυο και με φωνή τρεμάμενη τους λέει:
«Αγαπημένοι μου, πού είναι ο βασιλιάς μας;
Δεν δολοφονήθηκε;
Μακάρι να είχαμε πεθάνει κι εμείς μαζί τους.
Ωστόσο και τούτη δω η ώρα είναι η κατάλληλη.
Να, ας πεθάνουμε κι εμείς στο όνομα Αυτού που σταυρώθηκε για το χατίρι μας, θανατώθηκε και αναστήθηκε, για να γευτούμε μαζί του τα αγαθά Του».
Μικρή παύση ακολούθησε. Ύστερα γύρισε το κεφάλι στο δήμιο. «Στερνή χάρη σου ζητώ: σφάξε το παιδί μου πρώτα!» είπε και τον κοίταξε παρακαλεστά. «Μην τύχει και λυγίσει σαν φύγω ’γω πρώτα» συνέχισε ψιθυριστά.
Έχουν συναισθήματα οι δήμιοι;
Μικρή παύση ακολούθησε. Ύστερα γύρισε το κεφάλι στο δήμιο. «Στερνή χάρη σου ζητώ: σφάξε το παιδί μου πρώτα!» είπε και τον κοίταξε παρακαλεστά. «Μην τύχει και λυγίσει σαν φύγω ’γω πρώτα» συνέχισε ψιθυριστά.
Έχουν συναισθήματα οι δήμιοι;
Λένε πως όχι.
Μα τούτος, δεν έφερε αντίρρηση στο αίτημα του πατέρα.
Σήκωσε αποφασιστικά το σπαθί …
Ο Νοταράς κοιτά κάτωχρος το μικρό σγουρό κεφαλάκι που κατρακυλά στο πάτωμα σε μια λίμνη με αίμα.
Σειρά τώρα έχει ο γαμπρός.
Ίδιες κινήσεις,
ίδιο αυλάκι,
ίδιος σπαραγμός της καρδιάς από τον πατέρα.
Το σπαθί κατέβηκε για τρίτη φορά.
Το σπαθί κατέβηκε για τρίτη φορά.
Έπεσε με γδούπο το πονεμένο κεφάλι στη γη.
Κύλησε κι ακούμπησε το ζεστό ακόμα κεφαλάκι του παιδιού.
Και πόνεσε.
Και πονά ακόμα, 571 χρόνια μετά.
Είναι που τούτο το μαρτύριο τελειωμό δεν έχει.
Είναι που 571 χρόνια δε λέει να σταματήσει ο διασυρμός κι η συκοφάντησή του σαν τάχα να ήταν προδότης, αφού μήτε πίστεψε μήτε ήθελε τη βοήθεια της Δύσης.
Ίσως γι’ αυτό τούτο το ατέλειωτο μαρτύριο να ’ναι πιο ευάρεστο στο θρόνο του Θεού, αφού «η θυσία του, το τραγικό τέλος του, αποκαλύπτουν τη γνησιότητα των αισθημάτων του […]
Ίσως γι’ αυτό τούτο το ατέλειωτο μαρτύριο να ’ναι πιο ευάρεστο στο θρόνο του Θεού, αφού «η θυσία του, το τραγικό τέλος του, αποκαλύπτουν τη γνησιότητα των αισθημάτων του […]
Η θυσία των ηττημένων έχει μεγαλύτερη αξία από κείνη των ελευθέρων» (Στήβεν Ράνσιμαν)
Πηγές:
Gustave Sclumberge, Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και η πολιορκία και άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως υπό των Τούρκων τω 1453, μετάφρασις Σπυρ. Π. Λάμπρου, εκδόσεις Γεωργ. Παπακωνσταντίνου, Αθήναι χ.χ.
Steven Runciman, Η άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, μετάφραση Νικολ. Κ. Παπαρρόδου, επιμέλεια ΔΕΚ/Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αθήνα 1983
Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως υπό των Τούρκων, ερανισθείσα εκ των χρονικών του Γεωργίου Φραντσή, προβεστιαρίου του τελευταίου Αυτοκράτορος των Ελλήνων Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, υπό Γ. Θεοφίλου, έκδοσις δευτέρα επιδιωρθωμένη, εν Αθήναις, εκ του τυπογραφείου Σ. Κ. Βλαστού, 1866.
Πηγές:
Gustave Sclumberge, Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και η πολιορκία και άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως υπό των Τούρκων τω 1453, μετάφρασις Σπυρ. Π. Λάμπρου, εκδόσεις Γεωργ. Παπακωνσταντίνου, Αθήναι χ.χ.
Steven Runciman, Η άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, μετάφραση Νικολ. Κ. Παπαρρόδου, επιμέλεια ΔΕΚ/Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αθήνα 1983
Άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως υπό των Τούρκων, ερανισθείσα εκ των χρονικών του Γεωργίου Φραντσή, προβεστιαρίου του τελευταίου Αυτοκράτορος των Ελλήνων Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, υπό Γ. Θεοφίλου, έκδοσις δευτέρα επιδιωρθωμένη, εν Αθήναις, εκ του τυπογραφείου Σ. Κ. Βλαστού, 1866.
Υπ.
| πρωτοαναρτήσαμε στις 3 Ιουνίου 2021
[Δες τα υπέροχα σχόλια από τότε...]
Ένα ανεπανάληπτα ελληνοπρεπές άγνωστο μαρτύριο, που έρχεται να ξετινάξει τον εφησυχασμό μας και να ταράξει τις χαλασμένες συνειδήσεις μας ...
ΑπάντησηΔιαγραφή* Σχόλιο (fb) της Κατερίνας Γιαλαμά:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Συχνά σκέφτομαι ότι η μόνη παρηγοριά σε τέτοιες τραγωδίες της ανθρώπινης ιστορίας είναι η πίστη μας στο Θεό, η πίστη ότι στη Βασιλεία Του όλα αυτά θα βγάζουν κάποιο νόημα, εκεί όπου "ουκ έστι πόνος, ούτε δάκρυ" και κανείς δε θα μπορεί να κλέψει τη χαρά μας. Ας μας ελεήσει να βρούμε τη δύναμη να αντέξουμε μέχρι το κατώφλι Του!"
* Σχόλιο (fb) τους Κωνσταντίνο Σύμπουρα:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ποιος απο αυτούς που καθονται στο ίδιο τραπέζι δεκαετιες ...εν ονόματι φιλιας των λαων...
Ζητησε εστω συγνώμη για τα αισχη της φυλης του στη φιλη μας;;;
Σε επιπεδο προσωπικο ο Χριστος ζητα να συγχωρούμε και του εχθρους μας...
Αλλα παρεα και τραπεζωματα και γελακια μαζι τους δεν εχουμε .
Σε προσωπικο επιπεδο ...
Μου ζητας συγνωμη για το σφαλμα σου...
Και μετα αποκαθιστουμε σχεσεις!!!
Τι συζηταω τωρα...
Το προσωπικο επιπεδο....
Η προσωπον προς προσωπον κοινωνια ειναι πολιτισμος
Η πολιτικη....
και ιδιως η συμπεριφορα
των γειτονων...
Αγνοούν την λέξη ...
Αιωνια η μνήμη των Αγιων προπατορων μας!!!
Αιωνια η μνημη!!!
Δεν τους αξίζουμε...
Ουτε στο μικρο τους δαχτυλακι..."
* Σχόλιο (fb) της Georgina Georgina:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Πάντες εξέκλιναν, άμα ηχρειώθησαν, ουκ έστι ποιων αγαθόν, ουκ έστιν έως ενός......
Το ζουμε και αισθανόμαστε οχι τόσο την αγριότητα του μιαρού γένους που θα αφανιστεί σε λίγο....όσο την προδοσία εκ των εσω......
Τον εχθρό τον γνωρίζεις .....
εκ των εσω εχθρούς δεν μπορείς να χωνέψεις....
Και αραγε τι έμεινε όρθιο ,αμα..ηχρειωθησαν;;;
Όσο πικρό και να μας φαίνεται ναι ετσι ειναι εκτός μετρημενων περιπτωσεων..στο ένα χέρι,...
Αμα ηχρειωθησαν...κλήρος και λαός σε μεγάλα νούμερα...
Έρχονται γεγονότα και θα καθαρίσει το κόσκινο κατα τα λογια των πατερων...
Να ευχόμαστε να μείνουμε στο μικρο Λίμα προς δόξαν χριστου και πατρίδας...και να βρούμε τον δρόμο του ηρωισμού και της ομολογίας.."
Κύριε Ιησού Χριστέ φώτισον μας, ελέησον ημάς, όπλισον ημάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟύτοι εν άρμασιν και ούτοι εν ίπποις, ημείς δε εν ονόματι Κυρίου Θεού ημών μεγαλυνθησόμεθα.
Αμήν...
ΔιαγραφήΑπό μια ευλογημένη ψυχή ήρθε σήμερα το παρακάτω μήνυμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω πως "κουμπώνει" τέλεια με την ανάρτηση.
Υπ.
Από το σημερινό Συναξάριον. Μου έκανε πολλή εντύπωση:
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Μνήμη τῆς μετὰ φιλανθρωπίας ἐπενεχθείσης ἡμῖν φοβερὰς ἀπειλῆς καὶ ἀνάγκης, ἐν τῇ τῶν Βαρβάρων ἐπιδρομῇ, ὅτε, μέλλοντας ὑπ' αὐτῶν δικαίως αἰχμαλωτίζεσθαι, καὶ φόνῳ μαχαίρας παραδίδοσθαι, ὁ οἰκτίρμων καὶ φιλάνθρωπος Κύριος, διὰ σπλάγχνα ἐλέους αὐτοῦ, παρ' ἐλπίδα πᾶσαν ἐλυτρώσατο ἡμᾶς
Δεν μπορούμε να καταλάβουμε σήμερα τη δραματική αγωνία που περνούσαν οι άνθρωποι των περασμένων γενεών όταν οι πόλεις τους περικυκλώνονταν από εχθρούς. Τους περίμεναν σφαγές, βιασμοί, αιχμαλωσία...
Ας λέμε τουλάχιστον κάνα ''Δόξα Σοι, ο Θεός''!!!