Του Θόδωρου Παντούλα
Ένας φίλος σκανδαλίστηκε από το θέαμα που αντίκρισε στην Τήνο. Τον σκανδάλισε ο "τριτοκοσμικός" θρησκευτικός τουρισμός που ανηφορίζει έρποντας για την Μεγαλόχαρη. Κι ύστερα οι ίδιοι, «οι ορθόδοξοι ταλιμπάν», που σπρώχνουν για να επιβιβαστούν στο βαπόρι της επιστροφής.
Επίσης έκπληκτος (αλλά και χωρίς κανένα εμφανή, τουλάχιστον, λόγο) ο ίδιος εκτιμά, ότι το πλήθος των πιστών, που ανήκουν στο ίδιο κοινωνικό σώμα με αυτόν που το αποστρέφεται, «μπορεί να λυντσάρει έναν άνθρωπο χωρίς κανέναν ιδιαίτερο λόγο απλά και μόνο επειδή μπορεί να φέρει ένα ξένο χαρακτηριστικό»! Και απολήγει: «τα άλλα, περί Διαφωτισμού κ.λπ. αποτελούν μεγάλη πολυτέλεια για να συζητηθούν όταν η δεισιδαιμονία και ο σκοταδισμός ακόμα καθορίζουν τόσα πολλά πράγματα...».
Νομίζω ότι η πολυκαιρισμένη καραμέλα της «προόδου» πικρίζει. Εν πάση περιπτώσει δεν χρειάζεται όλα να «προοδεύουν» και να διαφωτίζονται. Ας μείνουν και μερικά αμαγάριστα από την λοιμική της «προόδου» και την έπαρση του Διαφωτισμού. Η ανθρωπότητα –σε πείσμα των απανταχού διαφωτισμένων ιεροκηρύκων και αξιολογητών της προόδου– δεν έκαμε την παραμικρή πρόοδο στο φιλί και καρφάκι δεν καίγεται σε όσους αγαπούν.
Ας πάμε τώρα στους παντελώς άστοχα αποκαλούμενους «ορθόδοξους ταλιμπάν» κι ας αναγνωρίσουμε ότι μερικοί άνθρωποι (πιθανώς λιγότερο διαφωτισμένοι και προοδευμένοι απ’ εμάς) έχουν τα θάρρητά τους και με τον Θεό και τους αγίους του. Μ’ αυτά τα θάρρητα κάνουν και συμφωνίες μαζί τους. Και, ενίοτε, κρατούν και τον λόγο τους.
Νομίζω ότι η πολυκαιρισμένη καραμέλα της «προόδου» πικρίζει. Εν πάση περιπτώσει δεν χρειάζεται όλα να «προοδεύουν» και να διαφωτίζονται. Ας μείνουν και μερικά αμαγάριστα από την λοιμική της «προόδου» και την έπαρση του Διαφωτισμού. Η ανθρωπότητα –σε πείσμα των απανταχού διαφωτισμένων ιεροκηρύκων και αξιολογητών της προόδου– δεν έκαμε την παραμικρή πρόοδο στο φιλί και καρφάκι δεν καίγεται σε όσους αγαπούν.
Ας πάμε τώρα στους παντελώς άστοχα αποκαλούμενους «ορθόδοξους ταλιμπάν» κι ας αναγνωρίσουμε ότι μερικοί άνθρωποι (πιθανώς λιγότερο διαφωτισμένοι και προοδευμένοι απ’ εμάς) έχουν τα θάρρητά τους και με τον Θεό και τους αγίους του. Μ’ αυτά τα θάρρητα κάνουν και συμφωνίες μαζί τους. Και, ενίοτε, κρατούν και τον λόγο τους.
Και στο πολύ πρόσφατο παρελθόν κάποιοι απ’ αυτούς θεμέλιωσαν εκκλησιές, σχολειά, νοσοκομεία, γηροκομεία κ.λπ. Και πολλοί απ’ αυτούς πέθαναν πάμφτωχοι. Και κάποιοι μαρτύρησαν και τους τιμά ως αγίους η Εκκλησία. Οι υπόλοιποι μπορεί και να σπρώχνονται στις προκυμαίες αλλά έτσι είναι, νομίζω, ο άνθρωπος «και για το καλό και για το κακό» καμωμένος. Κι όσοι δεν το κατάλαβαν αυτό άνοιξαν δρόμο σε λογιών λογιών ολοκληρωτισμούς.
Όμως, ας μην σκανδαλιζόμαστε τζάμπα. Δεν φταίνε οι γονυπετείς για την κατάντια μας. Δεν «καθορίζουν τόσα πολλά πράγματα» αυτοί. Τους όρθιους με τα κολάρα να βλεδυσσόμεθα, αυτούς τους ευθυτενείς που κάνουν καριέρα ως δημοπράτες –αλλά και γι’ αυτούς πάλι όλο και κάποιος «ορθόδοξος ταλιμπάν» προσεύχεται.
Η δυσανεξία απέναντί τους, έναντι της ετερότητος, δεν μαρτυρά και πολύ «πρόοδο». Δείχνει όμως ότι εκτός από τα μπούτια μας, έχουμε μπερδέψει και το μπόι μας με την σκιά μας.
*Σκίτσο της Αγίας Παρασκευής (κατά πρόσωπο) με μολύβι
Όμως, ας μην σκανδαλιζόμαστε τζάμπα. Δεν φταίνε οι γονυπετείς για την κατάντια μας. Δεν «καθορίζουν τόσα πολλά πράγματα» αυτοί. Τους όρθιους με τα κολάρα να βλεδυσσόμεθα, αυτούς τους ευθυτενείς που κάνουν καριέρα ως δημοπράτες –αλλά και γι’ αυτούς πάλι όλο και κάποιος «ορθόδοξος ταλιμπάν» προσεύχεται.
Η δυσανεξία απέναντί τους, έναντι της ετερότητος, δεν μαρτυρά και πολύ «πρόοδο». Δείχνει όμως ότι εκτός από τα μπούτια μας, έχουμε μπερδέψει και το μπόι μας με την σκιά μας.
*Σκίτσο της Αγίας Παρασκευής (κατά πρόσωπο) με μολύβι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου