Την Τετάρτη 18η Ιανουαρίου, στις 7 μ.μ. πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή εκδήλωση της Σχολής Γονέων με θέμα:

Όχι άλλο διάβασμα! Κουράστηκα…
Λανθασμένες πρακτικές μελέτης και προτάσεις φιλαναγνωσίας

το οποίο μας ανέπτυξε η κ. Νίκη Κατσιάπη, Δρ. Παιδαγωγικής – Διευθύντρια στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Πύργου – Συγγραφέας.

Η ομιλία πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, για να δοθεί η ευκαιρία συμμετοχής σε ένα μεγαλύτερο αριθμό γονέων για ένα τόσο απαραίτητο και πρακτικό θέμα. Τον συντονισμό της συζήτησης που ακολούθησε είχε η κ. Τζανακάκη Φλώρα, διευθύντρια του Γυμνασίου Αμαρουσίου, ενώ ο π. Γεννάδιος Κουτσόπουλος, Αντιπρόεδρος των Εκπαιδευτηρίων και υπεύθυνος της Σχολής Γονέων ευχαρίστησε θερμά την ομιλήτρια και έδωσε πατρικές συμβουλές. Ακολουθεί μία περίληψη της ομιλίας που ετοίμασε η κ. Κατσιάπη.

Όχι άλλο διάβασμα! Κουράστηκα…
Λανθασμένες πρακτικές μελέτης και προτάσεις φιλαναγνωσίας

Α. ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Ο σημερινός γονιός συνθλίβεται ψυχολογικά κάτω από την πίεση να τα προλάβει όλα. Στο ήδη βαρύ πρόγραμμά του προστίθεται και η ευθύνη της μελέτης των παιδιών.

Τα οφέλη της μελέτης είναι πολλά και σε βάθος χρόνου:

  • Το παιδί μαθαίνει να είναι υπεύθυνο και ανεξάρτητο, αξίες πολύτιμες για τη ζωή του
  • Μαθαίνει από νωρίς στην αυτοπειθαρχία
  • Αποκτά δεξιότητες απαραίτητες για την ενήλικη ζωή του

Λάθη που συνήθως εμείς οι γονείς κάνουμε στη μελέτη

  • Είμαστε βαθμοθήρες, άρα πιεστικοί
  • Συμπληρώνουμε εμείς όσα φύλλα εργασιών δεν πρόλαβε το παιδί
  • Κάνουμε εμείς κάποιες από τις εργασίες των παιδιών (πχ. Ζωγραφική, Κατασκευές)
  • Εφαρμόζουμε δικό μας παιδαγωγικό σύστημα

Θέλει μεγάλη προσοχή, ώστε να μη συνδεθεί το βιβλίο με αρνητικά συναισθήματα που θα οδηγήσουν στη σχολική άρνηση.

Πώς θα γίνεται η μελέτη στο σπίτι;

  • Πού;
    • Σε ορισμένο χώρο, ήσυχο, καθαρό και τακτοποιημένο
  • Πότε;
    • Θα το συναποφασίσουμε με το παιδί, όχι όμως να ξεκινήσει αργά το απόγευμα
    • Πάντα με σειρά μελέτης (ποιο μάθημα πρώτα και ποιο μετά) και
    • Με χρονοδιάγραμμα
    • Προσοχή στην ενδεχόμενη συσσώρευση εξωσχολικών δραστηριοτήτων
  • Πώς;
    • Όχι συνεχώς δίπλα του
    • Αποστήθιση με φειδώ και ει δυνατόν με μνημονικούς κανόνες (αρκτικόλεξα, ομοιοκαταληξία κλπ).
    • Με χρήση λεξικού (για τις δύσκολες λέξεις), διαγράμματος ή κύριων σημείων, πλαγιότιτλων
    • Η ώρα εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού και τις ιδιαιτερότητες.
    • Αν υποψιαστούμε κάποια δυσλειτουργία, θα ζητήσουμε τη γνώμη κάποιου ειδικού (γιατρού ενδοκρινολόγου, ειδικού παιδαγωγού, λογοθεραπευτή κλπ)
    • Με σύντομα διαλείμματα και δραστηριότητες αποσυμπίεσης
    • Πρώτα τα δυσκολότερα μαθήματα
    • Βοήθεια από εξωτερικό άνθρωπο επί πληρωμή: ναι, με προϋποθέσεις
    • Απαραίτητη η συνεργασία με τον εκπαιδευτικό!

Β. ΕΞΩΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ

Ο καλύτερος τρόπος για να αγαπήσουν τα παιδιά μας το βιβλίο, είναι το δικό μας παράδειγμα!

 

Συμπερασματικά

Το σπορ να είσαι γονέας είναι σκέτος πρωταθλητισμός!

Ο μόνος τρόπος να μην κάνουμε λάθη είναι να μην κάνουμε τίποτα!

Εμείς κάνουμε πολλά, άρα θα κάνουμε λάθη, με τη συναίσθηση ότι δεν είμαστε τέλειοι και έχουμε τη διάθεση για αυτοδιόρθωση.

Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, όσο μπορούμε, όπως μπορούμε, αρκεί να έχουμε ήσυχη τη συνείδησή μας.

Και τα υπόλοιπα ας τα αναλάβει ο μεγάλος σκηνοθέτης από ψηλά…