Έχετε ποτέ σκεφτεί πως η γραφή, το σχέδιο και η ζωγραφική με την χρήση κυρο/ξυλομπογιάς, μαρκαδόρων, χαρτιού και μολυβιού είναι πολύ περισσότερο από απλά διασκεδαστικές δραστηριότητες? Όταν ο καιρός είναι κακός και δεν υπάρχει προοπτική βόλτας στο πάρκο, δραστηριότητες όπως η ζωγραφική, που έχουν ευρεία οφέλη για την ανάπτυξη των παιδιών, θα μπορούσαν κάλλιστα να φανούν ως ένας αποτελεσματικός τρόπος να διασκεδάσουμε τα παιδιά μας. Αλλά όχι μόνο αυτό.. Εδώ, θα περιγράψω μερικούς από τους λόγους για τους οποίους η ζωγραφική μπορεί να είναι επωφελής για τα παιδιά - για τον κινητικό συντονισμό, την επικοινωνία, τη μνήμη και τη μάθηση - και πώς οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν τα παιδιά τους καθώς εκφράζονται δημιουργικά. 1. Κατ' αρχάς η γραφή είναι μια πολύπλοκη κινητική δεξιότητα του εγκεφάλου που απαιτεί περισσότερο από μία αίσθηση ή μία κινητική δεξιότητα για να αναπτυχθεί, βελτιωθεί και εν τέλει τελειοποιηθεί. Σκεφτείτε το λίγο. Απαιτεί σωστή στάση του σώματος, διαχωρισμός δεξί-αριστερό, αμφορερόπλευρος συντονισμός, σωστό εύρος κίνησης, επαρκής μυικός τόνος, συντονισμός ματιού-χεριού, άριστη ιδιοδεκτική διάκριση (πόσο πολύ ή λίγο να πιέσω το μολύβι), χωρική επίγνωση (πόσο διάστημα/χώρο χρειάζομαι για το σχέδιο που σκέφτηκα να κάνω), φυικά αντοχή, επιμονή, υπομονή, και εννοείται επαρκή επίπεδα διέγερσης. Η δημιουργία γεωμετρικών σχεδίων και μοτίβων συχνά προωθείται ως αποτελεσματικό μέσο ανάπτυξης των δεξιοτήτων σχεδίασης των παιδιών, λεπτού κινητικού ελέγχου και συντονισμού χεριού-ματιού. 2. Τα διαφορετικά είδη γραφής με το χέρι (handwriting), επιτρέπουν στα παιδιά να πάρουν τις εμπειρίες τους από τον κόσμο και να τις αποτυπώσουν στο χαρτί όπως αυτά τις αντιλαμβάνονται ή και να τις μεταμορφώσουν κάνοντας νέες συνδέσεις και σχέσεις μέσω του εφευρετικού μυαλού τους. Οι γνώσεις, οι αναμνήσεις και οι φαντασιώσεις τους τροφοδοτούν τη φαντασία τους και η ζωγραφική επιτρέπει στα παιδιά να εξερευνήσουν, να αξιοποιήσουν και να καταγράψουν τις δικές τους δημιουργικές και ευφάνταστες ιδέες. 3. Μέσω της ζωγραφικής θα μάθετε πληροφορίες για το παιδί σας. Το σχέδιο επιτρέπει επίσης στα παιδιά να εκφράζονται και να επικοινωνούν με άλλους. Ένα παιδί μπορεί να ξαναζήσει γραφικά ένα χαρούμενο γεγονός, όπως ένα πάρτι γενεθλίων, ή να βγάλει κάποια λυπημένα συναισθήματα ως θεραπευτική άσκηση για να βοηθήσει σε ένα γεγονός όπως ένα πένθος ή ένα τραύμα. 4. Το σχέδιο είναι ένα σημαντικό μέσο στην παιδική εικαστική θεραπεία. Παρέχει έναν μη λεκτικό τρόπο επικοινωνίας του ευρέος φάσματος συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που μπορεί να αντιμετωπίζουν, για να οδηγήσουν σε αλλαγή και ανάπτυξη. Δεν είναι λίγες οι φορές που σε συνεδρίες εργοθεραπείας έχω χρησιμοποιήσει την ζωγραφική ως μέσω έκφρασης συναισθημάτων. Με μια ζωγραφιά μπορεί ένα παιδί να "ξεκλειδώσει" κάποιο συναίσθημα ή μία μνήμη και να τη μοιραστεί μαζί σου. 5. Η ζωγραφική μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν. Η έρευνα Why Sketching May Aid Learning From Science Texts: Contrasting Sketching With Written Explanations δείχνει ότι η χρήση του σχεδίου ως διδακτική δραστηριότητα μπορεί να αυξήσει την κατανόηση των παιδιών σε άλλους τομείς, όπως η επιστήμη. Μια ομάδα παιδιών διδάχθηκε δύο στρατηγικές για να τα βοηθήσει να μάθουν μια επιστημονική έννοια. Η μία στρατηγική περιελάμβανε τη σκιαγράφηση ιδεών και η άλλη όχι. Μεταξύ των μαθητών που εκτέλεσαν καλά κάθε στρατηγική, εκείνοι που χρησιμοποίησαν σχέδιο είχαν καλύτερη κατανόηση του θέματος. 6. Η ζωγραφική μπορεί επίσης να βοηθήσει στη βελτίωση της μνήμης των παιδιών. Η έρευνα Drawing facilitates children's verbal reports of emotionally laden events έχει διαπιστώσει ότι τα παιδιά δίνουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με ένα γεγονός που έχουν βιώσει στο παρελθόν όταν τους ζητείται να ζωγραφίσουν γι 'αυτό ενώ μιλούν γι 'αυτό. Η ζωγραφική έχει βρεθεί ότι βελτιώνει την ανάκληση από τα παιδιά γεγονότων που συνέβησαν ένα χρόνο νωρίτερα (Drawing facilitates children's verbal reports after long delays). 7. Επανάληψις μήτηρ μαθήσεως – και αυτό ισχύει φυσικά για το σχέδιο (Children and Pictures: Drawing and Understanding). Πολύ παραγωγικές είναι οι ασκήσεις επίλυσης προβλημάτων, καθώς τα παιδιά προσπαθούν να παράγουν μια δισδιάστατη εικόνα που αντιπροσωπεύει ένα αντικείμενο ή μια σκηνή από έναν τρισδιάστατο κόσμο. Με την ηλικία, την πρακτική και τη διδασκαλία, τα παιδιά συνήθως παράγουν όλο και πιο οπτικά ρεαλιστικές αναπαραστάσεις του θέματος. Σε αυτή τη διαδικασία τα παιδιά πειραματίζονται με διαφορετικές γραμμές, σχήματα, χωρική ευθυγράμμιση και αναλογίες. Πως μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς 1. Πρώτα απ 'όλα, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ζωγραφίσουν και να μάθουν μέσω της ζωγραφικής απλά δίνοντάς τους τα υλικά και το χρόνο να τα χρησιμοποιήσουν. Αλλά πρώτα, μην ξεχάσετε να κλείσετε το WiFi, λέγοντας μία δικαιολογία του τύπου “συγνώμη, έχει βλάβη, δεν λειτουργεί σήμερα. Θα το φτιάξω, μην σε νοιάζει..., Έλα τώρα να ζωγραφίσουμε!” 2. Η ενθάρρυνση της ζωγραφικής είναι επίσης σημαντική. Μια έκθεση του Συμβουλίου Τεχνών της Αγγλίας διαπίστωσε ότι πολλά παιδιά δεν λαμβάνουν ενθάρρυνση για να λάβουν μέρος σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες, αλλά ότι εκείνα τα παιδιά που το έκαναν ήταν πιο πιθανό να ασχοληθούν με τις τέχνες ως ενήλικες. Αυτό υποδηλώνει ότι η ενθάρρυνση μπορεί να είναι σημαντική, όχι μόνο για την τωρινή ηλικία των παιδιών μας, αλλά και για να επωφεληθούν στο μέλλον από την ενασχόληση με την τέχνη. 3. Θα μπορούσατε επίσης να δοκιμάσετε να περάσετε χρόνο καθισμένοι με το παιδί σας ενώ ζωγραφίζει, ίσως συζητώντας μαζί του. Εάν είστε ομιλητικοί και υποστηρικτικοί, τα παιδιά είναι πιθανό να το βρουν ενθαρρυντικό. Μου άρεσε πολύ μια έρευνα που διάβασα πρόσφατα που ουσιαστικά μας δίνει πληροφορίες σημαντικές ως προς τι επηρεάζει τις εμπειρίες των παιδιών από τη ζωγραφική. Διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά των οποίων οι γονείς περνούσαν περισσότερο χρόνο μαζί τους ενώ ζωγράφιζαν, απολάμβαναν περισσότερο τη ζωγραφιά τους. 4. Οι ψυχολόγοι που εργάζονται με παιδιά στην Βρετανία συχνά τους ζητούν να ζωγραφίσουν. Οι γονείς μπορεί να βρουν το σχέδιο έναν χρήσιμο τρόπο για να αποκτήσουν μεγαλύτερη εικόνα για τις εμπειρίες και τις προσωπικές σκέψεις των παιδιών τους. 5. Να ζωγραφίζετε δίπλα στο παιδί σας. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά συχνά χρησιμοποιούν ζωγραφιές άλλων, όπως κινούμενα σχέδια ή ζωγραφιές από τους γονείς ή τα αδέλφια τους, ως έμπνευση για τις δικές τους ζωγραφιές. Από τέτοιες έρευνες διαπιστώνουμε ότι τα παιδιά εκτιμούν περισσότερο την επίδειξη του σχεδίου ως υποστήριξη για τη δική τους ζωγραφιά. Η ζωγραφική με το παιδί σας ή η συνεργασία σε μια κοινή ζωγραφική μπορεί να τους δώσει έμπνευση. Πηγή: The Conversation Συγγραφείς: Richard Jolley and Sarah Rose |
Χριστός Ανέστη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΖητώ προκαταβολικά συγγνώμη για το σχόλιό μου διότι, ίσως, να σας φανεί υπερβολικό αλλά τα σχέδια στην εικόνα λέγονται "μάνταλα" και χρησιμοποιούνται στον βουδισμό και στον ινδουισμό. Κυκλοφορούν και στο εμπόριο τετράδια με παρόμοια σχέδια για ζωγραφική αλλά δεν ξέρω κατά πόσο είναι αθώα εφόσον αποτελούν θρησκευτική πρακτική ανατολικών θρησκειών.
Μεγάλη αλήθεια. Οταν κάποιος ξεκινάει ένα σχόλιο λέγοντας προκαταβολικά πως "αυτό που θα πω ίσως ακουστεί υπερβολικό", τότε σίγουρα αυτό που θα πει είναι υπερβολικό. Και το ξέρει κι ο ίδιος.
ΑπάντησηΔιαγραφή