Αποσπάσματα από την ομιλία που έγινε στη Χριστιανική Εστία Πατρών την Καθαρά Δευτέρα.
Ο π. Χριστοφόρος Μυτιλήνης είναι ιεροκήρυκας της Ι. Μ. Πατρών
Ο π. Χριστοφόρος Μυτιλήνης είναι ιεροκήρυκας της Ι. Μ. Πατρών
Γνωρίζουμε αδελφοί μου ότι την πρώτη εβδομάδα των Νηστειών στο Μ. Απόδειπνο μετά την Δοξολογία ψάλουμε ένα τμήμα από τον Μ. Κανόνα του Αγ. Ανδρέου επισκόπου Κρήτης. Ο άγιος Ιεράρχης με έντονο ποιητικό λόγο διετραγωδεί την κατάσταση του ανθρώπου μετά την πτώση του. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα τροπάρια που ψάλουμε είναι συνέχεια του θρήνου του Αδάμ που ακούσαμε χθες στο συναξάριο της Κυριακής της Τυρινής όπου «ανάμνησιν ποιούμεθα της από του Παραδείσου της τρυφής εξορίας του Πρωτοπλάστου Αδάμ».
Στους ύμνους της Κυριακής αντηχούσε ο θρήνος του Αδάμ. Οι πρωτόπλαστοι δοκιμάζοντας τον απαγορευμένο καρπό, αντίκρυσαν τις οδυνηρές συνέπειες της παραβάσεώς τους. Μία από τις οδυνηρές συνέπειες είναι η απώλεια της θεοΰφαντης στολής τους.
«Διέρρηξα την στολήν μου την πρώτην ην εξυφάνατό μοι ο Πλαστουργός».
Ποιά ήταν αυτή η θεοΰφαντη στολή που είχαν; Ήταν η χάρις του Θεού που τους ελάμπρυνε μέσα σε μια ανέκφραστη θεϊκή δόξα. Αυτή η δόξα τους περιέβαλε καλύτερα από κάθε άλλο ένδυμα. Η στολή αυτή τους έδινε την δυνατότητα να ζούν ως ένσαρκοι άγγελοι να βλέπουν και να συνομιλούν με τον Θεό.
Όταν έχασαν την θεούφαντη στολή τους αισθάνθηκαν την γυμνότητά τους. Απομακρύνθηκαν από τον Θεό, έγιναν πλέον αιχμάλωτοι της αμαρτίας και του διαβόλου. Πλέον «ουκέτι όψομαι τον Κύριον και Θεόν μου». Τώρα«ενδέδυμαι διερρηγμένον χιτώνα ον εξυφάνατό μοι ο όφις τη συμβουλή και καταισχύνομαι». Τώρα είμαι ντυμένος με τον καταξεσχισμένο χιτώνα της αμαρτίας τον οποίον μου τον ύφανε ο όφις με την αντίθεη συμβουλή που μου έδωσε. Η αμαρτία έντυσε τους ανθρώπους με τη στολή της νεκρώσεως, του θανάτου. Απομακρύνθηκαν από τον Θεό.
Ήρθε όμως το πλήρωμα του χρόνου και ο άπειρος Θεός απέστειλε τον Υιόν αυτού στον κόσμο για να σώσει τον κόσμο. Για να μας χαρίσει μια άλλη ανώτερη στολή.
Ποια είναι αυτή η δεύτερη στολή; Είναι μυστήριο. Ο ι. Χρυσόστομος σχολιάζει και λέγει ότι ο Θεός ερχόμενος στον κόσμο βρήκε την ανθρώπινη φύση γεμάτη ακαθαρσία. Την έλουσε την έντυσε με ένδυμα που παρόμοιο δεν υπάρχει. Έγινε ο ίδιος στολή της. Μας έντυσε με τον εαυτό του. «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθημεν Χριστόν ενεδύθημεν». Όσοι βαπτισθήκαμε στο όνομα του Χριστού ντυθήκαμε μέσα μας τον Χριστό. Γι’αυτό κατά την ημέρα της βαπτίσεώς μας φορέσαμε λευκά ρούχα για να μας θυμίζουν ότι πλέον θα ζήσουμε μια νέα μεταμορφωμένη αγία εν Χριστώ ζωή.
Επειδή όμως η αμαρτία μας λερώνει και κινδυνεύουμε να χάσουμε την στολή που ελάβαμε με το Άγιο Βάπτισμα, γι΄ αυτό ο Κύριος μας έδωσε το δεύτερο βάπτισμα το μυστήριο της Ιεράς εξομολογήσεως για να ξαναφοράμε την στολή αυτή. Και με το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας στη συνέχεια να γίνουμε κατά χάριν θεοί. Στις φλέβες μας ρέει το αίμα Του. Η ζωή μας «κέκρυπται εν τω Χριστώ». Πλέον «ζει εν ημίν ο Χριστός». Ο άγιος Συμεών ο νέος θεολόγος παρατηρεί ότι ζούμε έναν αιχμαλωτισμό του νού και της καρδιάς μας, μια αγάπη παράφορη από την οποία δεν μπορούμε να ξεφύγουμε. Εμείς πλέον «νούν Χριστού έχομεν». Ο Χριστός να κατευθύνει τις σκέψεις μας, τις επιθυμίες μας, τις ενέργειές μας, τα βιώματά μας.
Ο ι. Χρυσόστομος μας λέγει ότι αφού έχουμε ενδυθεί τον Χριστό, θα πρέπει πλέον ο Χριστός να φαίνεται από παντού μέσα μας. Να βλέπουν οι άλλοι στο πρόσωπό μας και στη ζωή μας τον ίδιο τον Χριστό και να ομολογούν «Είδον τον αδελφόν μου είδον Κύριον τον Θεόν μου».
Ελάτε λοιπόν αδελφοί μου. Μας βοηθά αυτή η περίοδος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής να μην αφήσουμε τα πάθη να λερώσουν την στολή μας. Συμβουλευει ο Μ. Βασίλειος «φυλάξτε τον θησαυρό σας, το καθαρό ένδυμα της αφθαρσίας, φυλάξτε όλα τα μέλη του σώματός σας άγια μακρυά από κάθε μολυσμό σαρκικό». Να απομακρυνθούμε από το πνεύμα του κόσμου, την κυριαρχία των παθών και να αγωνισθούμε να ανήκουμε σε εκείνους που λέγει ο Χριστός ότι «δεν εμόλυναν τα ιμάτιά τους με αμαρτίες και τους αξίζει να ζούν μαζί μου με λευκά φωτεινά ιμάτια. Αμήν.
Πηγή: Εφημερίδα «Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ»
Εμείς από εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου