Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2022

* Αν σας ρωτούσε ένα παιδί "τι όνομα πήρε ο Χριστός όταν βαπτίσθηκε;", τι θα του λέγατε;

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη που έδωσε ο Μητροπολίτης Μεσογαίας ανήμερα των Θεοφανείων, το 2006 στην Άννα Παναγιωταρέα και στην εκπομπή της «Ουδείς Αναμάρτητος» (ΕΤ1).
[...]
- Ας πάμε νοερά σε μια εκκλησία. Βλέπουμε την εικόνα του Προδρόμου, υποχώρηση των νερών του Ιορδάνη, ανοικτοί ουρανοί και ένα περιστέρι. Μπορείτε να μας πείτε τι σημαίνουν όλα αυτά;
- Καταρχάς η σημερινή γιορτή είναι μια πραγματικά λαμπρή και όμορφη γιορτή, και λαϊκή και πνευματική. Τιμούμε το γεγονός της βαπτίσεως του Ιησού Χριστού, λίγο πριν αρχίσει τη δημόσια διδασκαλία του. Έρχεται ο Χριστός και ύστερα από την ταπείνωση, την κένωση όπως λέμε στην εκκλησιαστική γλώσσα δηλαδή το γεγονός ότι γίνεται άνθρωπος, έρχεται σαν ένας «κοινός» θα λέγαμε άνθρωπος, δέχεται το βάπτισμα του Τιμίου Προδρόμου για να πληρώσει το νόμο, για να εφαρμόσει τη διδασκαλία της τότε θρησκευτικής παραδόσεως.

- Αν είχατε ένα παιδάκι απέναντι σας και σας ρωτούσε «και τι όνομα δόθηκε στον Ιησού με τη βάπτιση του»; τι θα του απαντούσατε;

- Το βάπτισμα του Προδρόμου ήταν βάπτισμα μετανοίας. Βαπτίζεται για να καθαρθεί. Η κάθαρση είναι το πρώτο στοιχείο. Βέβαια ο Χριστός δε χρειαζόταν να καθαρθεί. Γι’ αυτό όπως λένε οι ευαγγελιστές μόλις μπήκε αμέσως βγήκε. Δηλαδή τήρησε μεν το νόμο αλλά δε λούστηκε κατά κάποιο τρόπο. Ανοίγουν οι ουρανοί, κατεβαίνει ο Χριστός, δεν αντέχει η φύση την ταπείνωση του Θεού, ο οποίος την κάνει για την σωτηρία του ανθρώπου, σχίζονται οι ουρανοί εμφανίζεται το Άγιο Πνεύμα, ακούγεται η φωνή του Θεού πατρός, φανερώνεται δηλαδή η Αγία Τριάδα και ταυτόχρονα δεν αντέχουν τα νερά του ποταμού και γι’ αυτό υποχωρούν...

- Ακούγοντας όλη αυτή την περιγραφή ο μόνος παραλληλισμός που μπορώ να κάνω είναι με τη Σταύρωση. Όσο και αν αυτό κάνει εντύπωση.

- Η Κένωση είναι ίσως η Σταύρωση...

- Ίσως και το άνοιγμα των ουρανών και η ταπείνωση πάνω στο σταυρό.
- Ίσως να είστε σωστή. Βέβαια η γιορτή μοιάζει πιο πολύ με το Πάσχα, λαμπρή γιορτή είναι το Πάσχα. Μιλάμε πάλι για φως. Θα σας πω κάτι που ίσως δεν το ξέρετε. Τα Ευαγγελικά αναγνώσματα που διαβάζονται τις μέρες που προηγήθηκαν δηλαδή από 2 Ιανουαρίου μέχρι και σήμερα είναι ίδια με αυτά που διαβάζονται την εβδομάδα της Διακαινησίμου. Μιλάει για ανακαίνιση αυτή η γιορτή. Όπως και το Πάσχα, για ανακαίνιση, για κάθαρση, για ένα νέο κόσμο, για μια καινούρια κατάσταση. Αυτό είναι πολύ μεγάλο δεν είναι μόνο να πηγαίνουμε με τα καραβάκια και να πέφτουν οι κολυμβητές και όλο αυτό το γραφικό και φολκλορικό στοιχείο.

- Έχει και αυτό τη χάρη του.

- Και είναι και πάρα πολύ όμορφο. Είχα διαβάσει στους Ν.Υ. Times ότι ήταν στην αρχή της δεκαετίας του 70 όπου περιγράφεται ότι στα δύσκολα χρόνια της Ρωσικής εκκλησίας στη Σοβιετική Ένωση δόθηκε άδεια στην περίοδο του βαρύτατου χειμώνα στη Σιβηρία να γίνει ο αγιασμός των υδάτων. Τρεις μέρες προσπαθούσαν να ανοίξουν τρύπα στον πάγο, διότι ο πάγος στις λίμνες φτάνει μέχρι και 3 μέτρα πάχος, περνούν φορτηγά από πάνω. Εγώ το έχω ζήσει αυτό στην Αμερική όπου κάνανε εκεί τον Αγιασμό μαζευόταν πλήθη ανθρώπων. Δημοσιογράφοι αναφέρουν ότι πήγαν την επομένη μέρα και είδαν τον ιερέα να αγιάζει ακόμη τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι η γιορτή αυτή είναι βαθιά χαραγμένη στη συνείδηση του κόσμου και ευρύτερα στον χριστιανικό κόσμο αλλά και του Ορθόδοξου κόσμου.

- Πως αντιμετωπίζει η σύγχρονη εκκλησία αυτή τη γιορτή; Το αντιμετωπίζει ως μια φολκλορική γιορτή; ως μια ημέρα με βαθύτερο νόημα…
- Αλίμονο αν δεν το αισθάνεται. Ο Θεός προσφέρεται στους ανθρώπους και η ευκαιρία του ανθρώπου να τον πλησιάσει και να τον ζήσει είναι χρόνια- μόνιμη και μοναδική ταυτόχρονα.. Βλέπει τον ποταμό της λογικής μας να αναστρέφεται, δε το χωράει το ανθρώπινο μυαλό όλο αυτό, είναι τόσο μεγαλειώδες το κήρυγμα της εκκλησίας που η καθημερινότητα της σύγχρονης λογικής είναι πολύ φτωχή και στενή να το χωρέσει.

- Ίσως γι’ αυτό υπάρχει μια αμφισβήτηση στο νόημα των φώτων..
- Η αμφισβήτηση είναι πολύ γενικότερη. Δεν με τρομάζει η αμφισβήτηση. Ήμουν σε ένα σχολείο και με ρώτησαν «εσύ τον αμφισβητείς τον Θεό»; και τους απάντησα, ότι ναι, τον αμφισβητώ. Ακόμη και αυτή την στιγμή τον αμφισβητώ...

- Δεν το πιστεύω αυτό
- Μη με πιστεύετε. Δε θέλω να πιστέψετε εμένα, το Θεό θέλω να πιστέψετε

- Αμφισβητείτε εσείς που είστε αφιερωμένος;
- Αφιερωμένος δε σημαίνει πωρωμένος, σημαίνει ελεύθερος και αναγεννημένος. Αμφισβητώ το Θεό σημαίνει ότι δεν αρκούμαι αυτό που έχω τώρα και περιμένω κάτι άλλο να μου φανερώσει. Αναιρώ το καλό ακόμη και της αυτής στιγμής... και ο Θεός επαληθεύεται! εγώ μια ζωή αυτό κάνω, χαίρομαι να τον αμφισβητώ γιατί κάθε φορά επανέρχεται εν Δυνάμει! είναι πολύ ωραίο πράγμα δεν είναι κακό.

- Πως μας φανερώνεται ο Θεός;
- Ο Θεός δεν αρέσκεται να μας κρύβεται για να μας βασανίζει, αλλά επειδή είναι πολύ μεγάλος και δεν χωράει σε εμάς χρειάζεται το δικό μας ψάξιμο για να χωρέσουμε εμείς σ’ αυτόν. Ο Θεός προσφέρεται σε όλους μας. Είναι πολύ ωραίο ο καθένας να ζει την γλύκα, την ομορφιά, την αλήθεια του Θεού. Ο Θεός δεν χωρείται αλλά ψηλαφείται. Το μυστήριο του Θεού είναι το ωραιότερο πράγμα που μπορεί να υπάρξει στον άνθρωπο. Για μένα λένε αν είχα χαρά στην επιστήμη. Ναι είχα πολύ μεγάλες χαρές αλλά οι χαρές της αναζήτησης του Θεού και της διακριτικής αποκάλυψης του ανάλογα με το μέτρο των δυνατοτήτων μας είναι οι μεγαλύτερες χαρές.

[...]
- Σήμερα είναι η ημέρα των Θεοφανίων και των Φώτων, η μέρα έχει φως, έχει ελπίδα, έχει κάθαρση, έχει αγιασμό, έχει ανακαίνιση, εγώ έχω την εντύπωση ότι όλα αυτά τα ωραία μηνύματα που βγαίνουν από την εκκλησία είναι καλό να προσφέρονται έστω και δια τηλεοράσεως σε όλο τον κόσμο.


Δείτε και ακούστε ακόμα στο βίντεο της συνέντευξης
"Από μικρό παιδί έβλεπα Χριστιανούς μίζερους"
"Η Εκκλησία δεν γίνεται να έχει βιτρίνα"
"Ο Θεός μου πήρε το μονάκριβο παιδί μου 17 χρονών! Εγώ τι έπρεπε να της απαντήσω;"
"Δεν υπάρχει λίστα με αμαρτίες!"
"Δηλώνω άθεος σε τέτοιο Θεό"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου