Προσκεκλημένος των Δημοσιογράφων - Παρουσιαστών κ. Φάνη Παπαθανασίου και της κ. Νικόλ Λειβαδάρη, στο πλαίσιο της Τηλεοπτικής εκπομπής 10 στην ΕΡΤ1, ήταν το βράδυ της Τρίτης 5 Μαΐου 2020, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Το θέμα της εκπομπής ήταν: «Η ζωή μετά τον κορωνοϊό. Το κοινωνικό και ψυχικό αποτύπωμα της πανδημίας. Πως θα είναι η επόμενη μέρα; Οι ανθρώπινες σχέσεις, τα ταξίδια, η κοινωνική απόσταση, οι προσωπικές ελευθερίες, οι φόβοι και οι ελπίδες».
Προσκεκλημένοι της εκπομπής ήταν ακόμη: η Βρετανίδα Πρέσβης στην Αθήνα κ. Κέιτ Σμίθ, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Yale κ. Στάθης Καλύβας, ο Ηθοποιός κ. Ιεροκλής Μιχαηλίδης και η Σύμβουλός Ψυχικής Υγείας κ. Μίνα Μαρούγκα.
Ο Σεβασμιώτατος ερωτηθείς από τους δημοσιογράφους και τους προσκεκλημένους συνομιλητές, έδωσε απαντήσεις σε διάφορα θέματα για την επόμενη μέρα της ζωής των ανθρώπων μετά τον κορωνοϊό.
Ένα μικρό απόσπασμα:
"...Ερώτηση: Τα δύσκολα δεν έχουν περάσει . Καλούμαστε να προσαρμοστούμε με ασφάλεια σε μια νέα πραγματικότητα που ανατρέπει πολλά πράγματα από τη ζωή μας. Θα ανοίξουν οι Εκκλησίες και προκύπτουν θέματα που πολλοί βλέπουν σύγκρουση επιστήμης και πίστης. Υπάρχει τρόπος να γίνει Θεία Μετάληψη και να προστατευθεί η υγεία των ανθρώπων;
Απάντηση Σεβασμιωτάτου: Χαίρομαι για αυτήν την ερώτηση. Να κάνουμε μια διευκρίνιση. Όλες οι Ακολουθίες που τελούνται στην Εκκλησία δεν έχουν το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Υπάρχουν και άλλες Ακολουθίες που τελούνται στους Ναούς, όπως Εσπερινοί, Παρακλήσεις, Γάμοι, Βαπτίσεις κλπ . Δεύτερον και πιο σημαντικό. Μιλήσατε περί επιστήμης. Ο ασφαλής τρόπος μετάδοσης της Θείας Μεταλήψεως είναι αυτός που εδώ και χιλιάδες χρόνια σχεδόν αδιαλείπτως, με ένα επαναλαμβανόμενο πείραμα έχει αποδειχθεί ότι είναι ο πλέον ασφαλής. Η Εκκλησία τόσους αιώνες, αν είχε διαπιστώσει ότι εγκυμονούσε κινδύνους για την ζωή των πιστών, λέτε να μην έκανε κάποια αλλαγή; Δεν θα έβρισκε άλλον τρόπο; Μιλήσατε για επιστήμη. Πόσοι επιστήμονες ξεκάθαρα μπορούν να μας αποδείξουν αν κάποιος νόσησε από τη Θεία Μετάληψη;
Ερώτηση: Λένε οι επιστήμονες, ότι αν εγώ και ο κ Παπαθανασίου χρησιμοποιήσουμε το ίδιο ποτήρι και ο ένας από τους δύο είναι άρρωστος, θα μεταδοθεί στον άλλον.
Απάντηση Σεβασμιωτάτου: Μην μπερδεύετε το ποτήρι ή το ποτηράκι, με το οποίο μπορούμε να πιούμε στην υγεία μας και σας εύχομαι στην υγειά σας, μην το μπερδεύουμε με το Ποτήριο της Ζωής, με το Άγιο Ποτήριο και την Αγία Λαβίδα, που δεν είναι κουτάλι, ούτε κουταλάκι!
Και θα ήθελα να παρακαλέσω με πολύ σεβασμό και με πολλή αγάπη, έχει δικαίωμα κάθε άνθρωπος να μην πιστεύει, κάθε άνθρωπος μπορεί να τα θεωρεί όλα αυτά ότι είναι παραμύθια για τις γριές, ότι είναι το όπιο του λαού, ό,τι θέλει μπορεί να πιστεύει, είναι ελεύθερος είναι σεβαστό.
Κάνεις δεν υποχρεούται να προσέλθει στη Θεία Ευχαριστία και στη Θεία Μετάληψη, αλλά να μην προσβάλλει έναν λαό, μία παράδοση εκατομμύρια Ορθοδόξων σε όλη την οικουμένη, οι οποίοι μεταλαμβάνουν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού που είναι η ζωή μας που, δεν είναι κάτι το μαγικό. Δεν μεταλαμβάνουμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού για να μην αρρωστήσουμε, μεταλαμβάνουμε γιατί θέλουμε να ενωθούμε με τον Θεό, να γίνουμε ένα μαζί Του.
Πόσοι άνθρωποι ετοιμοθάνατοι στην κλίνη του θανάτου παρακαλούν με δάκρυα και ζητούν πριν πεθάνουν να κοινωνήσουν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού; Δεν πρέπει να τους σεβαστούμε λίγο;
Ας κοιτάξουμε να κάνουμε ο καθένας σωστά τη δουλειά του. Να κοιτάξουμε να βρούμε εμβόλια, να βρούμε φάρμακα, να έχουμε κλίνες στις εντατικές, να έχουμε φάρμακα για όλους και όχι μόνο για όσους έχουν χρήματα και οικονομική δυνατότητα, πρόσβαση για όλους, τεστ για τον κορωνοϊό για όλους, τεστ για τους ιούς για όλους και ας αφήσουμε τη Θεία Μετάληψη και την πίστη αυτού του λαού, που είναι πίστη όλων των ανθρώπων ανεξαιρέτως, χωρίς χρώμα, χωρίς ιδεολογία, χωρίς ιδεοληψία. Το παρακαλώ σαν σεβασμό στον πυρήνα της ελευθερίας και της εσωτερικής ζωής του κάθε ανθρώπου.
Ερώτηση: Όλοι μπορούμε να πιστεύουμε, ο καθένας με τον τρόπο του. Θα ήθελα μία διευκρίνιση στο εξής: δεν διαχωρίζεται το Σώμα και το Αίμα του Χριστού από το μέσο της μετάδοσης, δεν θα μπορούσε να βρεθεί ένας τέτοιος διαχωρισμός για να καθησυχαστούν και αυτές οι επιστημονικές επιφυλάξεις που εκφράζονται;
Απάντηση Σεβασμιωτάτου:
Ερώτηση: Όλοι μπορούμε να πιστεύουμε, ο καθένας με τον τρόπο του. Θα ήθελα μία διευκρίνιση στο εξής: δεν διαχωρίζεται το Σώμα και το Αίμα του Χριστού από το μέσο της μετάδοσης, δεν θα μπορούσε να βρεθεί ένας τέτοιος διαχωρισμός για να καθησυχαστούν και αυτές οι επιστημονικές επιφυλάξεις που εκφράζονται;
Απάντηση Σεβασμιωτάτου:
Καταρχάς από τη φύση της η επιστήμη έχει μέσα της διαφωνία.
Για όλα τα άλλα θέματα δηλαδή συμφωνούν οι επιστήμονες μεταξύ τους;
Εδώ δεν συμφώνησαν αν πρέπει να κάνουμε εμβόλιο για τη γρίπη ή όχι, την κοινή γρίπη, ή μήπως έχουν συμφωνήσει και δεν το έχουμε πάρει χαμπάρι;
Ας λύσουν πρώτα τα πιο βατά, αντικειμενικά πράγματα και μετά ας πιάσουν τα Μυστήρια των Μυστηρίων και το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, που και οι ίδιοι ομολογούν, οι περισσότεροι τουλάχιστον, ότι δεν έχουν τεκμήρια επιστημονικά, ότι μεταδίδεται από τη Θεία Μετάληψη.
Έχετε κάποιον που ρητά ονομαστικά, να μας το πει ξεκάθαρα ο άνθρωπος Ναι κύριοι τη Θεία Μετάληψη μεταδίδεται και έχω αυτές τις αποδείξεις.
Μα είναι δυνατόν να μιλάμε με υποθέσεις;
Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, διευκρινίζοντας ότι ανήκω στους ανθρώπους που πιστεύουν και με πολύ σεβασμό λέω αυτό που λέω: Εσείς θα αναλαμβάνετε την ευθύνη προσωπικά, να κοινωνήσετε κάποιους ανθρώπους τρίτης ηλικίας, τον πατέρα μου παραδείγματος χάρη, που θα ερχότανε στην Εκκλησία με απόλυτη πίστη και απόλυτο σεβασμό και απόλυτη εμπιστοσύνη και στη συνέχεια να μαθαίνατε ενδεχομένως ότι ασθένησε και απεβίωσε; Αυτό θα το σήκωνε η συνείδηση ενός Ιερέα; Και σας ρωτάω επαναλαμβάνομαι πάρα πολύ μεγάλο σεβασμό.
Απάντηση Σεβασμιωτάτου:
Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, διευκρινίζοντας ότι ανήκω στους ανθρώπους που πιστεύουν και με πολύ σεβασμό λέω αυτό που λέω: Εσείς θα αναλαμβάνετε την ευθύνη προσωπικά, να κοινωνήσετε κάποιους ανθρώπους τρίτης ηλικίας, τον πατέρα μου παραδείγματος χάρη, που θα ερχότανε στην Εκκλησία με απόλυτη πίστη και απόλυτο σεβασμό και απόλυτη εμπιστοσύνη και στη συνέχεια να μαθαίνατε ενδεχομένως ότι ασθένησε και απεβίωσε; Αυτό θα το σήκωνε η συνείδηση ενός Ιερέα; Και σας ρωτάω επαναλαμβάνομαι πάρα πολύ μεγάλο σεβασμό.
Απάντηση Σεβασμιωτάτου:
Καταρχάς εγώ δεν είμαι άξιος και κανείς από μας να κρίνει την πίστη κανενός.
Έτσι να μην αισθάνεστε την ανάγκη να μου το πείτε αυτό το πράγμα.
Κάθε ένας είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος και ο Θεός γνωρίζει την καρδιά του κάθε ανθρώπου.
Ούτε εγώ έχω παραπάνω πίστη από σας, ούτε όποιος έχει το σχήμα του κληρικού ή του Αρχιερέα.
Να το ξεκαθαρίσουμε αυτό και κάθε άνθρωπος είναι μέσα στην αγκαλιά του Θεού και αγαπά Ο Θεός τους πάντες, ο Θεός μας αγαπάει όλους.
Όσον αφορά αυτό που είπατε θα σας φανεί παράδοξο, αλλά πρέπει λίγο να φιλοσοφήσετε την απάντηση που θα σας δώσω και να μην την κρίνετε επιφανειακά.
Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, δηλαδή να δώσω το Σώμα και το Αίμα του Χριστού σε έναν άνθρωπο που ήρθε με τη θέλησή του, με την πίστη του και με τις σωστές πνευματικές προϋποθέσεις, όχι γιατί του το είπε η κόρη του και τον πήρε από το χεράκι, ούτε γιατί τον φόβισε κάποιος και του είπε, ότι αν δεν κοινωνήσεις δεν θα πας π.χ στον παράδεισο.
Ένας άνθρωπος, λοιπόν, ο οποίος ήρθε μετά φόβου Θεού Πίστεως και Αγάπης προσήλθε να μεταλάβει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, αν αυτός ο άνθρωπος έφευγε μετά από τη ζωή, εγώ θα το θεωρούσα σημάδι ευλογίας.
Ένας άνθρωπος, λοιπόν, ο οποίος ήρθε μετά φόβου Θεού Πίστεως και Αγάπης προσήλθε να μεταλάβει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, αν αυτός ο άνθρωπος έφευγε μετά από τη ζωή, εγώ θα το θεωρούσα σημάδι ευλογίας.
Μακάρι να φύγω και εγώ κοινωνημένος.
Να κοινωνήσω και να πεθάνω με αυτό τον τρόπο. Εγώ θα ανησυχήσω, αν ένας άνθρωπος πριν φύγει από αύτη τη ζωή φύγει ξεστομίζοντας παράπονα, γκρίνια, φύγει με θυμό, αγανάκτηση.
Τι πιο ωραίο να φύγει κανείς ήρεμος και γαλήνιος;.."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου