~ "αμφ." επισήμανση:
Πριν γκρινιάξεις και μας κατηγορήσεις πως με αυτήν την ανάρτηση (από το θαυμάσιο ιστολόγιο "Προσκυνητής" του π.Γεωργίου Κονισπολιάτη) συνηγορούμε στο να "αποδομηθεί" ένα τραγούδι-θρύλος, όπως συχνά λέγεται για το τραγούδι αυτό...
Ρίξε μια ματιά στους στίχους, που κάποιοι χωρίς να το πολυσκεπτόμαστε, σιγοτραγουδάμε όταν το ακούμε και την μικρή, αλλά ουσιώδη, ανάλυση από τον π.Γεώργιο...
....................................................................................................................
Στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο, οι Ιάπωνες διοργανωτές περιέλαβαν μια φαντασμαγορική απόδοση του τραγουδιού “imagine” (φαντάσου), που συνέθεσαν το 1971 το μέλος του συγκροτήματος των “Μπίτλς” (Σκαθάρια) Τζον Λένον και η ομοεθνής τους σύντροφός του Γιόκο Όνο.
/Imagine there’s no heaven (Φαντάσου πως δεν υπάρχει παράδεισος)
/No hell below us (Ούτε κόλαση κάτω από μας)
/Imagine all the people (Φαντάσου όλους τους ανθρώπους)
/Nothing to kill or die for (Τίποτα για το οποίο να πρέπει να σκοτώσεις ή να σκοτωθείς)
/Imagine all the people (Φαντάσου όλους τους ανθρώπους)
/You (Εσύ)/You may say I’m a dreamer (Εσύ μπορεί να με λες ονειροπόλο)
/I hope someday you’ll join us (Ελπίζω κάποια μέρα νάρθεις μαζί μας)
/Imagine no possessions (Φαντάσου να μην υπάρχει ιδιοκτησία)
/No need for greed or hunger (Ούτε ανάγκη για απληστία ή πείνα)
/Imagine all the people (Φαντάσου όλους τους ανθρώπους)
/You (Εσύ)
/I hope someday you’ll join us (Ελπίζω κάποια μέρα νάρθεις μαζί μας)
Ο υλισμός και ο μηδενισμός των στίχων του άσματος, μεταφυσικός αλλά ακόμη και ιδεολογικός, είναι παραπάνω από διακηρυγμένος:
Σύμφωνα με τη λογική του άσματος, όταν αυτά τα “δεινά” εκλείψουν, ως δια μαγείας ο κόσμος θα γίνει ονειρεμένος, ενωμένος, ειρηνικός, κοινό κτήμα όλων των ανθρώπων, χωρίς πείνα και απληστία.
Πολλοί νέοι της εποχής του Μάη του 68 και της δεκαετίας του 1970, επηρεάστηκαν και σημαδεύτηκαν από αυτού του είδους το μηδενισμό, παρασυρόμενοι από τη γοητεία του προβαλλόμενου οράματος.
Τους έμεινε όμως η αποδόμηση της πίστης σε θρησκεία, πατρίδα, σε κάθε σημείο αναφοράς πέρα από το “εγώ”.
Ο συγγραφέας Βασίλης Ραφαηλίδης, προερχόμενος από το μαρξιστικό χώρο, είχε γράψει για την πολυτιμότητα των ιδεωδών, που, όσο και αν είναι δύσκολα στην επίτευξή τους, είναι πολύτιμοι και αναντικατάστατοι οδοδείκτες στην πορεία του ανθρώπου και της κοινωνίας.
Η Παγκοσμιοποίηση είναι σε μεγάλο βαθμό η πραγμάτωση της ονειροφαντασίας του “imagine”, τουλάχιστον για την παγκόσμια ιθύνουσα τάξη που την απολαμβάνει και επωφελείται από αυτήν.
Τα σύνορα καταργήθηκαν, η θρησκεία δεν είναι πλέον απαραίτητη στο ιδεολογικό οπλοστάσιο όπως στον Ψυχρό Πόλεμο, το ατομικό συμφέρον είναι υπέρτατη αξία, αφού δεν αξίζει να θυσιαζόμαστε για κάτι άλλο ή για κάποιον άλλον.
Εδώ βρίσκεται και το σπέρμα της απληστίας, η οποία όχι μόνο δεν καταργείται, αλλά εκτρέφεται από την ατομοκρατία.
Πίσω από το “ροζ συννεφάκι” των εν λόγω “ρομαντικών” ονείρων και οραμάτων κρύβεται η άνοδος των ανισοτήτων, η υπερσυγκέντρωση πλούτου στα χέρια λίγων, η εξαθλίωση όλο και περισσότερων ανθρώπων που τίθενται εκτός συστήματος.
Δυστυχώς, αν και η νεανική εξέγερση του Μάη του ’68 ξεκίνησε με αξιόλογες φιλοσοφικές αναφορές και με κριτική στον κυρίαρχο επιστημονισμό και σε αμφότερα τα συστήματα, στην πορεία το αστικό σύστημα, όπως το έκανε πάντα με τρόπο συστηματικό και δόλιο, κατάφερε χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία να αφομοιώσει εκδοχές ανώδυνες για το ίδιο και μάλιστα επωφελείς για τη διαιώνισή και σκλήρυνσή του.
Έτσι, σε ό,τι αφορά ειδικότερα τη φαντασία, βρίσκει απίστευτο έδαφος στη φαντασιακή οικονομία και στην ποικιλία των χρηματοοικονομικών προϊόντων που κυκλοφορούν, η οποία υπερβαίνει κατά πολύ το μέγεθος της πραγματικής οικονομίας.
Ο αείμνηστος Τζων Λένον και η Γιόκο Όνο δηλώνουν δύσκολο να φανταστούν κόσμο χωρίς ιδιοκτησία.
Κι όμως, η κοινοκτημοσύνη ήταν πραγματικότητα στην πρώτη χριστιανική κοινότητα των Ιεροσολύμων, ενώ παραμένει πραγματικότητα στα κοινόβια μοναστήρια.
Και η ακτημοσύνη χαρακτήριζε και χαρακτηρίζει πολλούς ασκητές και αγίους της Ορθοδοξίας.
Όσοι ακούσαμε το Ευαγγέλιο της γ΄ Κυριακής του Ματθαίου,
Το κακό είναι, ότι όταν κανείς πιστεύει ότι όλα τελειώνουν στον τάφο, η προτροπή “να ζούμε για το σήμερα” σημαίνει κατάργηση του “αύριο”.
Το γεγονός και μόνον ότι το άσμα ” Imagine” επιλέχθηκε για την εναρκτήρια τελετή της Ολυμπιάδας του Τόκιο, δείχνει ότι στην πραγματικότητα, τίποτε ανατρεπτικό και επαναστατικό δεν περιλαμβάνει.
Αντίθετα, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένας “Ύμνος στην Παγκοσμιοποίηση”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου