Παρασκευή 26 Αυγούστου 2022

"Ο Άγιος Πορφύριος και η παιδαγωγική της θείας τρέλας..." | Γεώργιος Κρουσταλλάκης | Σοφία Χατζή


Διηγήσεις ενός μάρτυρα της ζωής ενός αγίου

Άγιος Πορφύριος και η παιδαγωγική της θείας τρέλας

Με τον καθηγητή και πνευματικό του τέκνο, Γεώργιο Κρουσταλλάκη

___

Ο Άγιος εκοιμήθη στις 2.12.1991

Η αγιοκατάταξη του έγινε στις 27.11.2013

 

Η θέση του αγίου στην ιστορία της χριστιανικής παιδαγωγικής

Χαρισματικός άγιος. Τοποθετείται σε μια μεγάλη σειρά φιλοκαλικών πατέρων που ασχολήθηκαν με το ανθρώπινο πρόσωπο. Επίγονος της φιλαλικής παράδοσης.

Σύμβουλος πνευματικής ζωής, έσκαψε τα θεμέλια της παιδαγωγικής του προσώπου. Βρίσκει το δυνάμει στοιχείο του ανθρωπίνου προσώπου.

 

Σκιαγράφηση του προσώπου του αγίου

Ένας σοφός με ενδεικτικό πρώτης τάξης Δημοτικού σχολείου. Βαθυστόχαστος διδάσκαλος, έμπλεος της σοφίας του Αγίου Πνεύματος. Σπουδασμένος στο στάδιο του ασκητικού βίου.

Έφθασε στον κρυπτόν της καρδίας άνθρωπο.

Ήθελε να φύγει από τον κόσμο, μικρό παιδάκι, ένα αλητόπαιδο. Έλεγε με χαρά: εγώ, το αλητόπαιδο του Χριστού. Ζούσε τη θεία έκσταση, αιχμάλωτος του Θεού από τη Θεία Χάρη, από τα παιδικά του χρόνια.

Λεπτή, ποιητική ψυχή, ευαίσθητη, να πετά στο άπειρο. Χοντροκομμένες ψυχές δεν έχουν θέση κοντά στον Θεό. Σιωπεί και νουθετεί. Είχε την παιδαγωγική των γονάτων και των δακρύων. Όπως το αηδόνι, έτσι κι εγώ στην ερημιά... ξελαρυγγιάζεται για να υμνεί τον Θεό... έκανα σχέδια πως θα χαιρόμουν και πως θα πέθαινα. Εσωτερικεύει όλα τα μηνύματα του φυσικού κόσμου. Συνομιλεί με τα βράχια των Καυσοκαλυβίων... πόσα έχετε δει... Έχει ένα αέναο διάλογο με τη φύση. Αγαπά το ποίημα του Λάμπρου Πορφύρα «Τα πεύκα».

Πως τον επηρέασαν οι συνθήκες της εποχής του

Έζησε τα δύσκολα χρόνια του πολέμου και της φτώχειας. Έβλεπε τον ταλαιπωρημένο κόσμο στην Ομόνοια. Το οδοιπορικό του Μονή Λευκών Αγ. Χαραλάμπους 1927-1940. Αγ. Γεράσιμο της Πολυκλινικής στην Ομόνοια 1940-1973. Στον Αγ. Νικόλαο Καλλισίων Πεντέλης 1955-1979. Στο Μοναστήρι Μεταμόρφωση του Σωτήρος στο Μήλεσι Αττικής 1979-1991. Τους τελευταίους μήνες εγκαταβίωσε στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους, από όπου είχε ξεκινήσει τον μοναχικό του βίο.

Ποιές κατηγορίες ανθρώπων τον πλησίαζαν ή τους πλησίαζε εκείνος

Από τη μια μεριά απλοϊκοί, πονεμένοι άνθρωποι, γονείς με κλονισμένη ζωή, με παιδιά με ιδιαίτερες ανάγκες. Μετά τα μεσάνυχτα επικοινωνεί τηλεφωνικά με απαράκλητους ανθρώπους του πόνου. Επικοινωνούσε με ναυτικούς και έδινε κατευθύνσεις για να αποφύγουν τη θύελλα μέσα στους ωκεανούς.

Από την άλλη πλευρά άνθρωποι των γραμμάτων και των επιστημών. Τον αγκάλιασαν άνθρωποι του ιατρικού χώρου που αργότερα διέπρεψαν. Ζητούσαν ευλογία πριν την εγχείρηση και ζητούσαν λύσεις μετά. Οι γιατροί επέμειναν να δεχθούν στην Πολυκλινική, παρόλο που ήταν αγράμματος και δεν έδιναν άδεια.

Ο Αναστάσιος Αλβανίας τον συνάντησε στον δρόμο πηγαίνοντας σε κηδεία. Τον είχε για πολλά χρόνια πνευματικό και σύμβουλο.

Τα χαρίσματα του οσίου και πως τα αξιοποιούσε παιδαγωγικά

Από που πηγάζει αυτή η βαθιά ανθρωπολογία. Θαυμαστή ψυχολογική κατανόηση, εντόπιζε το αίτιο του ψυχικού προβλήματος. Είχε συστοιχία χαρισμάτων από ηλικία 16 ετών, την τρελή αγάπη του Θεού, υπακοή, διόραση, προόραση, ιαματικό χάρισμα, κατανόηση γλωσσών. Ο διάλογος του αγίου με τη γαλλίδα που δήλωσε αρνήτρια στα ελληνικά και γαλλικά με αμοιβαία κατανόηση.

Κατείχε θέματα τεχνολογίας και ενέργειας. Προειδοποίησε σέρβικο μοναστήρι για το δηλητηριασμένο νερό. Πήγε στο αστεροσκοπείο και ζήτησε τη διόπτρα και είδε αυξημένη ενέργεια σε σχηματισμούς του Δία. Τον ρωτούν οι ειδικοί εάν υπάρχει ζωή στον Δία. Αγαπά να διαβάζει τη Σοφία Σολομώντος στο σημείο που αναφέρει την «πάντων τεχνίτιδα σοφία του Θεού». Μιλούσε για τα φυτά, τις ρίζες, τα νερά που βρίσκονται στα βάθη της γης. Βρισκόταν εκεί που αίρεται η ισχύς των φυσικών νόμων. Δεν υπάρχει όριο μεταξύ κτιστού και ακτίστου.

Όταν έλθει ο Χριστός στον άνθρωπο, η ψυχή του γίνεται αλλιώς. Μιλά με τη Νότιο Αφρική και αναφέρεται στα σπίτια τους, στην οικογένειά τους. Δεν μπορεί να εξηγήσει πως αυτά συμβαίνουν. Ζει ενθουσιαστικά το έντονο στοιχείο της θείας τρέλας. Ο Ισαάκ ο Σύρος αναφέρει «ουχ υπομένω φυλάξαι το μυστήριον εν σιωπή, αλλά γίνομαι άφρων δια την των αδελφών ωφέλεια». Όπου έβλεπε πολύ λογική, δυσπιστία, απιστία χρησιμοποιούσε τα χαρίσματά του για να συγκινήσει τον άνθρωπο με την παρουσία της Χάριτος του Αγίου Πνεύματος, των ενεργειών της Χάρης του Θεού.

Ποιά είναι τα γνωρίσματα της παιδαγωγικής του αγίου

Είχε παιδαγωγικό σύστημα με φιλοσοφία, θεωρία, προϋποθέσεις, στόχους, αξιολόγηση. Έλεγε... μωρέ, κι εγώ έχω μια άλλη ιατρική. Σεβόταν την επιστήμη και μελετούσε όλα τα επιστημονικά συγγράμματα, ιατρικά, παιδαγωγικά, ψυχολογίας. Είχε όμορφο λόγο, κάτω από το μαξιλάρι του είχε το βιβλίο της Γραμματικής του Τζάρτζανου.

Αυτή η παιδαγωγική ξεκινά από την παιδική ηλικία και προχωρά στην δια βίου. Πως οι επηρεασμοί επηρεάζουν τις λειτουργίες του ανθρώπου. Έβλεπε με βεβαιότητα το τι θα συμβεί από την περίοδο της κύησης. Η συμβουλή στον Παύλο που είχε φοβίες και τον καθοδήγησε να γίνει διακεκριμένος γιατρός. Στη Μαρία από την Κρήτη αντιθέτως που ήθελε να γίνει γιατρός της έλεγε χαριτωμένα ότι εσύ δεν μπορείς, τρέμουν τα χεράκια σου... θα γίνει θεολόγος, θα πας μετά να σπουδάσεις παιδαγωγική και ψυχολογία.

Η παιδαγωγική του είναι βιωματική, θεραπευτική, μια παιδαγωγική του Αγίου Πνεύματος και δεν είχε σχέση με τα ακαδημαϊκά πλαίσια. Όταν ήσουν δίπλα του ένοιωθες στη σιωπή την ακτινοβολία φωτός και δυνάμεως, με μια ευλογημένη παιδικότητα. Όλα τα χαρίσματα μέσα στο εύθραυστο, άρρωστο σώμα, με επτά σοβαρές ασθένειες. Ο Άγιος Εφραίμ Κατουνακιώτης έλεγε ότι το Άγιο Πνεύμα δεν οράται, αλλά η Χάρις οράται, γίνεται αντικείμενο των αισθήσεων. Νοιώθαμε τον θείο έρωτα του Αγ. Πορφυρίου να κατευθύνει την ψυχή του. Είχε ζήσει πολύ μικρός ένα συγκλονιστικό βίωμα, παρακολουθώντας τον άσημο ασκητή γερο Δημά, ρώσο άγνωστο άγιο να εκπέμπει Φως και αυτό ήλθε σε αυτόν ως εκχύλισμα και περίσσευμα χάριτος. Έλεγε ότι αυτό είναι κατάληψις υπό το Θεού, η οποία ανεξήγητα μεταλαμπαδεύει τα χαρίσματα.

Με αυτή την παιδαγωγική του Αγίου Πνεύματος ο Όσιος θεράπευε, φερόταν τρυφερά, προστάτευε, συγχωρούσε, υποστήριζε, στερέωνε, εύφραινε, ευεργετικά λειτουργούσε και αγκάλιαζε τις ψυχές των ανθρώπων.

___

Καινά και παλαιά, 18.03.2014, με τη Σοφία Χατζή

Ραδιοπαραμυθία - Μια εκπομπή της Σοφίας Χατζή, στο σταθμό της Πειραϊκής Εκκλησίας 91.2 FM που μεταδίδεται τις εργάσιμες μέρες, κάθε μεσημέρι στις 12:10 έως 13:00.

Επιμέλεια ήχου και μουσικής: Βαγγέλης Σφακιανάκης

δείτε περισσότερα στο youtube...
ΡΑΔΙΟΠΑΡΑΜΥΘΙΑ Σοφία Χατζή:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLVOw7e45N8AfBDlBujCCViMyx36BQGksz

Spotify (podcast): https://open.spotify.com/show/5X318QLNpY9Og41FIVelGS

δημιουργία βίντεο: kkaratz@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου